Entries in the 'Заповеди' Category

Преди всичко е поправянето на душата

Въпрос: Може ли кабалистът да се придържа към две идеологии едновременно и в същото време да бъде религиозен човек?

Отговор: Не, не може. Кабала взема връх над религиозната идеология. Кабалистът може да изпълнява всевъзможни религиозни обичаи, вследствие на своето възпитание или култура – като традиции на своя народ. И мисля, че си струва да прави това – не пренебрегвам религията.

Но тя не би трябвало да замени кабала, защото най-важно за човека е да постигне разкриване и сливане с Твореца. А всичко, което пречи, трябва да бъде отстранено от този път.

Пречи не самата религия, а лъжливата представа за нея, че може да замени постигането на Твореца и, че вместо духовно разкриване, е достатъчно да бъдат изпълнявани някакви материални действия – моли се така, както е написано и това е достатъчно.

Но всъщност, изобщо не е така. Казано е, че „всички трябва да познаят Твореца, от малкия до великия” – за нас е необходимо да постигнем сливането с Него. И на думи, всички са съгласни с това, защото така е написано и е невъзможно да се отрече. За всички е ясно, че главното правило на Тора е любовта към ближния, като към самия себе си. Но навсякъде само говорят за това, а не го прилагат в живота.

Никой не знае какво представлява сливането с Твореца, как да се приближи и да стане подобен на Него. Тоест проблемът е в това, че религията е заменила науката кабала след разбиването на Храма, когато народът на Израел паднал от духовното ниво на материалното и на него му останало да изпълнява в памет на предишните духовни действия само физически действия – като традиция.

Сега, трябва да се издигнем обратно на духовното ниво и да добавим към тези традиции на народа постигането на Твореца. А религията един вид спира човека и му казва, че са достатъчни само механичните действия, изпълнявани от религиозните хора.

Но на много места е написано, че само материалните действия не са достатъчни и „Творецът не се вълнува от това, как убиват животното – по кошерен начин или не, а заповедите са дадени, за да се поправят чрез тях творенията”. Тоест действието трябва да бъде допълнено с правилното намерение, а намерението е най-главното. – именно това е човекът. Важни са неговите мисли, желания, а не самото действие, което религиозният човек обикновено изпълнява по навик – възпитан е така още от детството и изобщо не се замисля. И тогава, в това няма абсолютно никакво поправяне.

Затова, ние искаме към традициите, към обичайния начин на живот, към онова, което се нарича религия, която възприемаме като култура на народа, като обичай, да добавим „работата за Твореца”, тоест вътрешната работа на човека, поправящ своите желания, за да стане подобен на Твореца (Адам, човек – означава „подобен”).

Всеки човек – светски или религиозен, трябва да разбере, какво може да добави кабала към неговия живот – тя добавя разкриването на Твореца, на висшата сила, която управлява всички. И когато я видиш, разбереш и почувстваш, тогава ще се научиш как да вървиш напред и да не грешиш – както в този, така и в „бъдещия”, духовен свят, който се разкрива пред теб.

Ние постигаме разкриването на Твореца не заради религиозните действия, а защото се съединяваме с останалите. Но тези действия не се отменят – те са просто като клонка, символизираща духовния корен и човекът може да остане в тази култура. Това е обичай, който не пречи на постигането, но и не му помага. Просто ти напомня, че съществуват духовни действия и затова се е съхранил през годините на изгнание.

Творецът не се вълнува от твоите физически действия – за Него е важно какво намерение влагаш в тях.

От урока по статията „Предисловие към Паним Меирот”, 20.02.2011

[35864]

Кабалистите – за Тора и за Заповедите, ч.35

Скъпи приятели! Моля ви, задавайте въпроси по темата за тези цитати на великите кабалисти

Бележките в скобите са мои.

613 (ТАРЯГ) съвети и 613 указания

Съществуват две части в Тора и Заповедите:

1. Откритата част на Тора и Заповедите, представляваща изпълнение на Заповедите и изучаване на Тора за поправяне на 613 егоистични желания – 613 поправящи Заповеди (ейтин), очистващи и обединяващи тялото (желанието), и възвеличаващи душата (намерението), така че да стане способна и достойна, да получи светлината от Твореца, така, както е била способна на това в своя корен, преди своето снизяване и обличане в неизменното тяло (егоистичните желания) в неизменния свят.

2. Изпълнението на Заповедите и изучаването на Тора за получаване на светлините – 613 заповеди пкудин, тоест, постигане имената на Твореца и цялото възнаграждение за душите.

И съотношението на втората част с първата е същото, както на небето и земята, защото първата част – е само подготвителният стадий, а втората част – това е вече същността на съвършенството и Целта на творението.

Баал а-Сулам. Предисловие към книгата “Устата на мъдрият”.

[35598]

Кабалистите – за Тора и за Заповедите, ч.21

Скъпи приятели! Моля ви, задавайте въпроси по темата за тези цитати на великите кабалисти

Бележките в скобите са мои.

613 (ТАРЯГ) съвети и 613 указания

Тора развива в човека усещането за осъзнаване на злото

Дори и ако човек се занимава с Тора и Заповедите (изучавайки кабала, за да разкрие Твореца, тъй като кабала е дадена само за това) единствено заради собственото си наслаждение (егоистично, заради “себе си“, а не за да постигне любовта към другите), въпреки всичко, благодарение на светлината на Тора, той ще почувства, неизменността и пагубността на природата на егоистичното получаване. И тогава ще пожелае да се избави от нея (егоистичната природа) и напълно да се посвети само на това, да достави наслаждение на Твореца. И тогава Творецът ще отвори очите му, и той ще види пред себе си свят, пълен със съвършенство.

Рабаш. Шлавей Сулам. Статия 27. 1990 г. “Няма и стръкче долу, над което да няма управляващ на върха“.

[32203]

Кабалистите – за Тора и за Заповедите, ч.20

Скъпи приятели! Моля ви, задавайте въпроси по темата за тези цитати на великите кабалисти

Бележките в скобите са мои.

613 (ТАРЯГ) съвети и 613 указания

Тора развива в човека усещането за осъзнаване на злото

В следствие на усиленото изучаване на Тора (така че да извика върху себе си светлината на поправянето), се удостоява да види истината – колко истинско е отделянето му от Твореца. Видял цялата своя гордост, целият си егоизъм, човек се удостоява да види истината: че той е най-ужасният в света човек в своето егоистично уродство. И е прозрял това благодарение на усиленото си изучаване на Тора!

Но как ще успее той да се слее с Твореца, щом е толкова ужасен (егоистичен), че е абсолютно противоположен на Твореца? И затова пита, а всички ли са такива (ужасни егоисти) като него? Или само той единствен е такъв изрод, абсолютен егоист?

Отговорът (усещан от тях): “Не знам“ – т.е. те не знаят, не чувстват, не виждат истината, защото са учили недостатъчно Тора (възприемали върху себе си поправящата светлина), за да им се разкрие истината.

Затова му отговорил (чул той отговора на пророка) Елияу: “Обърни се към Сътворилият те“. Тъй като човекът разкрил, че не е по силите му да се издигне над своя егоизъм, му се е разкрил пророка Елияу, казвайки му: “обърни се към Сътворилият мен“. Защото ако Творецът  е създал в теб целият този егоизъм, Той  точно знае, как чрез него се постига съвършената цел.

Баал а-Сулам. Шамати. Статия 56. “Тора се нарича показващата”.

[32106]

Кабалистите – за Тора и за Заповедите, ч.19

Скъпи приятели! Моля ви, задавайте въпроси по темата за тези цитати на великите кабалисти

Бележките в скобите са мои.

613 (ТАРЯГ) съвети и 613 указания

Тора развива в човека усещането за осъзнаване на злото

В какво се състои същността на развитието, постигано чрез занятията с Тора (поправянето чрез светлината, както е казано: “Аз създадох егоизма и дадох Тора за неговото поправяне, така че нейната светлина да ви възвърне към добротата“) и Заповедите (егоизмът на човек се състои от 613 егоистични желания, които трябва да се поправят на обратните, което се нарича изпълнение на 613-те  заповеди)?

И знай, че това е осъзнаване на злото намиращо се в нас. А изпълнението на заповедите е способно бавно и постепенно на направи изпълняващият ги по-изтънчен и възвишен. Истинската величина за нивото на изтънченост се заключава в степента на осъзнаване на злото в нас.

Баал а-Сулам. Същност на религията и нейната цел.

В приятността и съвършенството, които ние усещаме по време на работата за Твореца – за да Го насладим, в нас се развива специалната възможност да осъзнаем неизменността на любовта към самите себе си, доколкото тази любов към себе си, ни пречи по нашия път да усетим наслаждение от отдаването на Твореца.

Баал а-Сулам. Същност на религията и нейната цел.

[31978]

Кабалистите – за Тора и за Заповедите, ч.18

Скъпи приятели! Моля ви, задавайте въпроси по темата за тези цитати на великите кабалисти

Бележките в скобите са мои.

613 (ТАРЯГ) съвети и 613 указания

Тора развива в човека усещането за осъзнаване на злото

Работата (“аводат ашем“ – “работата за Твореца“, така че да станем подобни на Твореца) започва с “осъзнаване на злото“, когато човек моли Твореца да почувства, колко е лош, желаейки да получи единствено наслаждение. И само Творецът може да му даде да почувства и осъзнае, че “желанието да получаваш“ се явява “злото“.

Това означава, че с помощта на Тора човек може да достигне до осъзнаването на злото, т.е. да разбере, колко “желанието да получаваш“ е лошо. И след това той може да помоли Твореца, да промени “желанието да получаваш“ на „желание да отдаваш“.

Рабаш. Шлавей Сулам. Статия 28, 1991 г. “Святост и чистота в работата”.

[31857]

http://www.laitman.ru/commandm

Кабалистите – за Тора и за Заповедите, ч.17

Скъпи приятели! Моля ви, задавайте въпроси по темата за тези цитати на великите кабалисти

Бележките в скобите са мои.

613 (ТАРЯГ) съвети и 613 указания

Тора развива в човека усещането за осъзнаване на злото

Но какво трябва да прави човекът, за да постигне любов към Твореца? За това ни е дадено „чудесното средство” (сгула) – заниманието с Тора и Заповедите (Кабала), защото светлината, заключена в нея, възвръща човека към Твореца. Тъй като в Тора се съдържа светлината, която дава на човека възможност да усети опасността от отдалечаването от Твореца.

И постепенно, ако човек възнамерява да постигне светлината на Тора, в него възниква ненавист към това отделяне от Твореца. Тоест той започва да усеща причината, поради която той и неговата душа пребивават в различие и разделение от Твореца. (Само вътрешната част на Тора, Кабала е способна да извика поправящата светлина, за да усети човекът себе си егоист и да пожелае да се поправи).

Баал а-Сулам. Шамати. Статия 32, “Преимуществото на земята е във всичко”.

[31272]

Кабалистите – за Тора и за Заповедите, ч.16

Скъпи приятели! Моля ви, задавайте въпроси по темата за тези цитати на великите кабалисти

Бележките в скобите са мои.

613 (ТАРЯГ) съвети и 613 указания

Тора развива в човека усещането за осъзнаване на злото

Занятията с Тора и заповедите (поправяне на себе си изучавайки Кабала) е било дадено единствено за това, да се обединят стремящите към Твореца (в единно, цялостно желание), за да се развие в нас чувството за осъзнаване на злото (егоизма), заложен в нас по рождение, и определян от нас като любов към себе си, и да достигнем до абсолютното добро, което се нарича любов към ближния. И това е единствения преход към любовта, към Твореца.

Баал а- Сулам. Свобода на волята.

Когато човек се занимава с Тора (методиката за поправяне на своят природен егоизъм), Тора (ако той наистина се занимава с истинската Тора) му показва истинското състояние, т.е. неговата отдалеченост от духовното, и той вижда какво ниско творение е той, по-лош човек от който няма на цялата земя.

Баал а- Сулам. Шамати.  Статия 56, Тора се нарича показващата.

[31141]

Кабалистите – за Тора и за Заповедите, ч.15

Скъпи приятели! Моля ви, задавайте въпроси по темата за тези цитати на великите кабалисти

Бележките в скобите са мои.

613 (ТАРЯГ) съвети и 613 указания

Тора развива в човека усещането за осъзнаване на злото

В това време, когато човек се занимава с Тора (призовава върху себе си светлината за поправяне на егоизма), в степента на неговите усилия в Тора, той усеща отдалечаване (от духовното).

Баал а-Сулам. Шамати. Статия 56, “Тора се нарича показващата”.

Изпълнението на заповедите (работа за поправяне на егоизма, състоящ се от 613 егоистични желания) с намерение за доставяне наслаждение на Твореца с огромна скорост развива в нас усещането за осъзнаване на злото (проявява криещият се в нашите 613 желания, егоизъм).

Баал а-Сулам. Същността на религията и нейната цел.

[31037]

Кабалистите – за Тора и за Заповедите, ч.14

Скъпи приятели! Моля ви, задавайте въпроси по темата за тези цитати на великите кабалисти

Бележките в скобите са мои.

613 (ТАРЯГ) съвети и 613 указания

Заповедите на Тора на езика на книгата Зоар се наричат “613 ейтин“ (съвети) и “613 пкудин“ (приноси). Разликата между тях е в това, че в постиженията съществува обратна и лицева страна. Времето за подготовка (поправяне на желанията) се нарича “обратната страна“, а времето за постижение (в поправеното желание) се нарича “лицева страна“.

Съответно на това в Тора и заповедите има разделяне на “ще направим“ и “ще чуем“. И когато човек изпълнява Тора и заповедите като “изпълняващ Неговото слово“ (поправящият своите желания) до тогава, когато се удостои да чуе (което ще получи в свойството отдаване, бина), заповедите се наричат 613 ейтин (съвети), и това е обратната страна.

А когато се удостоят да чуят “гласът на Неговото слово“ (доколкото е придобил способността да слуша, свойството отдаване, бина), то 613-те заповеди стават пкудин, от думата пикадон (принос, разпространение на светлината хохма в светлината хасадим).

Тъй като има 613 заповеди, във всяка от които е заложена светлина на особена степен, която съответства на определен орган от 613-те органа и на връзките между тялото и душата.

Рабаш. Шлавей Сулам. Половин шекел в работата – 1. Статия 12. 1986-87 г.

[30893]

Изгнание от намерението

Въпрос: Ако просто помагам на хората в този свят, мога ли да извлека от тези си  действия светлината, поправяща душата?

Отговор: Това зависи от твоето намрение – ако действително имаш намерение да отдаваш, тогава разбира се, ще привлечеш светлина. Но, ако ще преведеш старицата през улицата и ще се гордееш с това, какъв праведник си – напротив, ще си навредиш.

В света има милиони хора, които са готови да помагат на другите и те, като че ли правят добри неща на своето материално ниво, но въпреки това, светът не става по-добър! Цялата благотворителност не води до никакви положителни резултати, защото намерението променя света, а не действието!

На Твореца не му трябват нашите действия, ако ги извършваме от своя егоизъм. Първо трябва да попитам, дали те поправят сърцето?! Преди да изпълня заповедите или каквито и да е други действия, първо трябва да се въоръжа с правилното намерение. А ако го нямам, струва си да се замисля да извърша ли действието, или не.

Ако то е необходимо за живота, аз съм длъжен да го изпълня дори без намерение, защото това се отнася към насъщно необходимото, което „не се порицава и не се поощрява”. Но, ако то е повече, от необходимото за животинското тяло – не трябва да го правя с егоистично намерение. С това, аз развалям света, извършвайки егоистични действия, защото се отделям от духовното и навличам на този свят нещастия.

Общото състояние, когато действията се извършват без намерение, се нарича „изгнание”. А връщането към действията с отдаващо намерение се нарича „освобождение” – с всяко такова действие, ти ще разкриеш Твореца.

От урока по статията „Свобода на волята”, 24.12.2010

[30741]

Кабалистите – за Тора и за Заповедите, ч.12

Скъпи приятели! Моля ви, задавайте въпроси по темата за тези цитати на великите кабалисти

Бележките в скобите са мои.

613 (ТАРЯГ) съвети и 613 указания

На няколко места в Зоар 613-те заповеди се наричат ейтин де-орайта (съвети как да поправим кли), а на повечето места в Зоар заповедите се наричат пкудин (светлините, които трябва да навлязат в поправеното кли).

И отначало човек трябва да съхранява (изпълнява) Тора и заповедите, за да пречисти своето тяло (себе си от егоизма) и да увеличи душата (стремежът към отдаване и любов).

Тогава 613-те заповеди се намират в него (като начин на поправяне) като ейтин, тоест за него те се явяват съвети как той да се удостои и да се представи пред Твореца (да се издигне над егоизма), напълнен с неговата светлина, защото съхранението на Тора (привличането на светлината) и изпълнението на заповедите (поправянето на 613-те егоистични желания) постепенно го пречистват (от дадения му по природа егоизъм), така че да се удостои той с разкриването на Твореца (общото всеобемно свойство – отдаване и любов); (защото иначе няма полза от неговите действия).

Както е казано: “Каква е разликата за Твореца – дали ще убият принесеното в жертва животно откъм тила, или ще му прережат гърлото (тоест механичните действия сами по себе си нямат значение)! Защото Тора и заповедите са дадени не за нещо друго, а само за да обединят с тях народа на Израел (всички, устремени към Твореца, към свойството “възлюби ближния както себе си“)“.

И след като в достатъчна степен е пречистена собствената потребност (прочистена от егоистичните желания) и се удостои със светлината на Твореца (свойството отдаване), ще се отворят очите му и душата му (желанието да отдава), и ще постигне (в себе си) той, 613-те светлини, съдържащи се в 613-те заповеди (поправените желания), които се явяват тайните имена (постижения) на Твореца, тоест ще достигне до тяхното постигане.

И посредством изпълнението на всяка заповед (поправяне на желанията) получава (в него) част от светлината, заключена в нея, защото заповедта е тайно (в смисъл желание) кли.

И в него се облича светлината, тоест името на Твореца (Негово частно свойство), отнасящо се до конкретната заповед, както е казано: “Заповедта е свещ, а Тора – светлината”. И това се нарича – 613-те заповеди на получаване на светлината.

Баал а-Сулам. Предисловие към книгата “Устата на мъдрия”.

[30613]

Кабалистите – за Тора и за Заповедите,ч.11

Скъпи приятели! Моля ви, задавайте въпроси по темата за тези цитати на великите кабалисти

Бележките в скобите са мои.

613 (ТАРЯГ) съвети и 613 указания

Съществуват две части в Тора и Заповедите:

  1. Откритата част на Тора и Заповедите, представляваща изпълнението на Заповедите и изучаването на Тора за поправяне на 613–те егоистични желания – 613 поправящи заповеди (ейтин), пречистващи и обединяващи тялото (желанието), и възвеличаващи душата (намерението), така че да стане тя способна и достойна, да получи светлината на Твореца така, както е била способна на това в корена си, преди своето намаляване и въплъщаването ѝ в неизменното тяло (егоистичните желания) в неизменния свят.
  2. Изпълнението на заповедите и изучаването на Тора за получаване на светлините – 613-те заповеди пкудин, тоест, постигане на имената на Твореца и цялостното възнаграждение на душите.

И съотношението на втората част с първата е същото, както небесата и земята, защото първата част – това е само подготвителен стадий, а втората част – е същността на съвършенството и Целта на творението

Баал а-Сулам. Предисловие към книгата “Устата на мъдрия.

[30508]

Кабалистите – за Тора и за Заповедите, ч.10

Скъпи приятели! Моля ви, задавайте въпроси по темата за тези цитати на великите кабалисти

Бележките в скобите са мои.

Целта на изучаването на Тора (кабала, разкриваща Тора), е да почувстваме този, Който дава Тора. И ако човек не си поставя такава цел – да постигне усещането за Даващия Тора (за Твореца), той се смята за „гой” (нежелаещ да разкрие за себе си Твореца, независимо от своят произход и националност), тъй като на него не му е нужна вяра (усещане за Твореца), т.е.  няма потребност да изпълнява съветите (указанията на Тора, съветите на кабалистите) за постигане на вярата (усещането за Твореца).

Затова, той все още се нарича „гой” (нежелаещ да разкрие Твореца), т.е. недостигащ свойството „Исраел” (стремежът към Твореца).

Рабаш. Шлавей Сулам. Статия 12 1987-88 г.

[30280]

Кабалистите – за Тора и за Заповедите, ч.9

Скъпи приятели! Моля ви, задавайте въпроси по темата за тези цитати на великите кабалисти

Бележките в скобите са мои.

Главното това е – работата над Тора и заповедите

Въпреки че всички заповеди, указани в Тора или допълнени от праотците, говорят сякаш за физически действия (на човека в нашия свят) или за думи (които трябва да се произнесат), (и с това да се изпълни заповедта),  те са предназначени (заповедите т.е. съветите) само за поправяне на сърцето (желанията на човека), тъй като Творецът изисква (от нас да поправим) цялото сърцето и разбира всичките скрити (в него егоистични) очаквания и надежди (намерения).

Ибн Езра, “Есод Мора”, стр. 8

[30124]

Кабалистите – за Тора и за Заповедите, ч.8

Скъпи приятели! Моля ви, задавайте въпроси по темата за тези цитати на великите кабалисти

Бележките в скобите са мои.

Главното това е – работата над Тора и заповедите

Изпълнението на Тора и заповедите разкрива целта на творението „желанието на Твореца да твори Добро за творенията”.

Рабаш. Шлавей Сулам. Значението на молитвата за обществото. Статия 7. 1985-86 г.

Същността на душите на синовете на Исраел (устремените към Твореца, независимо от тяхната националност) – е същността на Божествената част свише (свойството отдаване), при което душата се е спуснала (от света на безкрайността в нашия свят) по закона за причината и следствието (подобие на светлината на желанието), низхождайки (в свойството отдаване) от степен в степен, докато не е станала пригодна (дотолкова отделена от степента на отдаване на Твореца), че да дойде в този свят (степен) и да се въплъти в мръсното, материално тяло (желанието не да отдава, а само да получава).

Но с изпълнението на Тора и заповедите, душата се изкачва от степен в степен (в свойството отдаване), докато не се запълни обемът ѝ и не стане тя достойна да получи своето възнаграждение от Твореца, – приготвеното за нея от по-рано постигане на святата Тора като имена на Твореца (свойствата и действията за отдаване), явяващи се същността на 613-те заповеди за получаване на светлините.

Баал а-Сулам. Предисловие към книгата “Устата на мъдрия”.

[30022]

Кабалистите – за Тора и Заповедите, ч.7

Скъпи приятели! Моля ви, задавайте въпроси по темата за тези цитати на великите кабалисти

Бележките в скобите са мои.

Главното това е – работата над Тора и заповедите

Приучавайки себе си да изпълнява Тора и заповедите (действия за благото на другите), така че по този начин да достави радост на Твореца, човек бавно и постепенно се отделя и излиза от пределите на природно творение и придобива втора природа – любов към ближния, за която ставаше дума.

Баал а-Сулам. “Даряването на Тора”. п. 13.

Творецът ни е дал Тора, като средство за поправяне, така че с нейната помощ ние бихме успели да се научим да извършваме действия с намерение заради Твореца. И ако занятията с Тора не извършваме заради Твореца, а за собствена изгода, то никоя хитрост в света няма да ни помогне да изменим нашата природа.

Баал а-Сулам. Статия при завършване на книгата “Зоар”.

[29957]

Започни с малко и разкрий Безкрайността

Проблем става, когато ортодоксално вярващ човек се спре на изпълняването на физическите заповеди и не се пита за какво са те, каква е целта на творението и какво иска Творецът от нас? Творецът иска да разкрием и опознаем Него!

Ако човек е задоволен само с физическите действия, той създава на целия свят проблеми. Той не разбира, как изпълняването на тези физически заповеди може да вреди. Но правейки това, той не поправя нищо, защото всички поправяния стават в желанието.

Затова трябва да разкрием всички решимот (спомени, духовни записи), всички наши вътрешни разбивания, започвайки с източника. Тоест, всеки един от нас трябва да достигне до своя корен в света на Безкрайността. Там не може да има поправяне, освен ако Творецът не бъде разкрит във вътрешните желания на човек, келим (съсъди). Ако той не учи кабала с цел разкриване на Твореца, то той не ще напредне.

Всеки до известна степен е готов за това, тъй като всеки има желание. Все пак той е човешко същество, а не животно. Това означава, че той трябва да уподоби желанието си с това на Твореца. Това е всичко, което се изисква от него или нея. Започни да учиш със своето изначално малко желание и виж какво огромно и вечно желание ще се разкрие в теб. В крайна сметка коренът на всяка душа съществува в света на Безкрайността.

Поради това мъдростта на кабала не може да бъде скрита от хората. Напротив, на хората трябва да им бъде осигурено всичко необходимо за обучение. 

Сега те не могат да разберат това, но ще видим как нещата изведнъж ще се променят и всичко ще се разкрие. Тази мъдрост не е възприета в разума, а в желанието и това желание е безкрайно във всеки един.

Човек може да бъде недоразвит, живеейки най-примитивния начин на живот на някакво отдалечено място, но ако изведнъж му се разкрие пътят на поправянето, тогава той напълно ще се промени, защото това е въпрос на духовно усещане. Затова кабала не може да бъде скрита от никого.

От урока по статията „Слугинята, наследяваща своята господарка”, 12.12.2010

[29541]

Кабалистите – за Тора и за Заповедите, ч.6

Скъпи приятели! Моля ви, задавайте въпроси по темата за тези цитати на великите кабалисти

Бележките в скобите са мои.

Главното това е – работата над Тора и заповедите

Ако намерението на човек е не заради Твореца, а заради собствена изгода (егоистично), то той (чрез занятията с Тора) не само, че не изменя своята природа – желанието да получава (заради себе си), а даже обратно – неговото желание да получава ще стане много по-голямо, отколкото е било изначално в него (преди началото на заниманията с Тора).

Баал а-Сулам. Статия при завършване на книга “Зоар”.

Целта на цялото творение се заключава в това, – низшите създания (хората от нашия свят), посредством изпълнението на Тора и заповедите (привличане на висшата светлина на поправянето чрез изучаването на Кабала),  да могат да се издигат (по степените на отдаването и любовта) все по-високо и по-високо, докато не се удостоят със сливане (в пълно подобие на свойствата) със своя Създател.

Баал аСулам. Дарованието на Тора, п.6.

Тора и заповедите (средството за поправяне) са дадени за това, да се пречисти чрез тях Исраел (стремящият се към това), и това не е нищо друго, освен възвишеност на чистите (алтруистични) желания, а след това той ще се удостои с истинската награда (за своите усилия в поправянето) – сливане с Твореца (пълно подобие на висшата сила), което и се явява целта на творението.

Баал аСулам. Поръчителство. п.27.

[29836]

Представянето на Твореца

каббалист Михаэль ЛайтманСветлината е определено явление в съсъдите (келим), тяхната реакция. Светлината сама по себе си не съществува, както Баал  а-Сулам обяснява в статията „Същността на мъдростта Кабала”. Ние усещаме само реакцията на кли (съсъда) към нещо. Реакцията на съсъда към стимулиращия фактор се нарича „светлина”. Тя е именно реакция.

Ние не постигаме самата светлина. Нейната същност е недостижима. Ние опознаваме само формите, които кли добива под въздействието на светлината. Ние се възприемаме един друг по еднакъв начин. Ти наистина ли ме познаваш и разбираш? Знаеш ли кой съм аз? Всъщност аз самият не те познавам; невъзможно е.

Само следното е възможно: всеки човек възприема другия по собствен начин, като изгражда неговия образ от вътрешните си реакции. Затова, както е написано „Всеки съди според собствените си недостатъци”. Основано на това, ние можем да разберем, че най-доброто, което можем да направим, е да дойдем „до мястото”. Но какво е мястото?

На нашите непоправени желания се представя пример, визуална илюстрация на поправеното кли. То се нарича Елоким (Господ) или ЗАТ де Бина (седемте долни сфирот на бина). Говорим за желанието за наслаждение, което се проявява във втората фаза, бина, и желае да отдава, да стане подобно на Кетер.

Това наричаме начало на творението, „презентацията на Твореца”, която демонстрира какво означава да бъдеш в отдаване, да получаваш заради отдаване. Това прави долната част на бина, генерирайки отдаване по отношение на другите. Ние искаме да я достигнем, да се учим от нея как да получаваме наслаждение от Твореца и да го предаваме.

Можем да отдадем само това, което получим от Твореца. На кого отдаваме? Отдаваме на другите. Така, от любов към другите ние постигаме любов към Твореца чрез това „място”, ЗАТ де Бина.

Всичките ни действия по пътя към него представляват Мицвот (заповеди), които определят взаимоотношенията между човека и Твореца („маком” на Иврит, буквално „място”). Това е мястото на разкриване, отдаване, единство и поръчителство.

От урока по книгата “Зоар”, Предисловие, 09.12.2010

[29234]