Entries in the 'Kонспекти на статии' Category

Четири имена на човека

От книгата „Източник на жива вода” (Тице, гл.21)

С четири имена, съгласно своите дела, се нарича човекът: адам, иш, гевер и енош.

Енош (אנוש) – показва ниската, най-малка степен. През целия си живот такъв човек преследва телесните въжделения като забравя за източника на своята душа, откъде е тя и къде в резултат се връща. И се нарича „енош” от казаното: „Бог ми е дал да забравя (нашани)” (Тора, Берешит, 41:51). Тъй като е забравил за своя край.

Гевер – който преодолява малко (митгабер) и не следва въжделението като животно, а се задоволява с това, което намира. Но все пак, се ограничава не поради трепета пред Твореца, а като разбира, че човек трябва да бъде висше животно, да не следва позивите на телесните желания. И се нарича „гевер”, тъй като малко преодолява лошото въжделение. Обаче, това е недостатъчно за обличането на светлината в него, понеже не се устремява към Твореца: „Кога ще видя лика на Твореца, за да Му доставя удоволствие на дело?”

Иш – следващата степен на развитието. При него има намек за единството на Твореца със свойствата, с които е сътворен светът. Това показва криещото се в човека добро, поради което неговата душа желае учението на Твореца и спазването на Неговия съюз, за да се слее със светлината на живота и да Му достави удоволствие. Но все още в него „гори” егоизмът, отбиващ го от пътя към Твореца.

Адам – най-висшата степен, от думите „да се уподобя на висшето (едам ле-елийон)” (Праотци. Исаия, 14:14). Такъв човек вече напълно е излязъл от трите нисши категории, в които е подобен на животното, и се слива с Твореца. Той обединява своите помисли, думи, дела и движения, явни и скрити, в единство с Твореца, истинско и искрено, без всякакви странични мисли.

[49307]

Интервю за списанието ”Сноб”

След Московския конгрес проведох среща с участници от проекта ”Сноб”. Като резултат от нашата среща в списание ”Сноб” излезе статия със заглавие ”Михаел Лайтман: Новият човек може да бъде създаден за два месеца”.

Из статията: ”Да слушаш Лайтман, създателят на световната Академия за изучаване на науката кабала и член на световния Съвет на мъдреците, е доста интересно. … Той говори за онова, за което с нас малко хора говорят сериозно. За какво живеем? В какво се състои смисъла на живота? Как е устроен света? Можем ли да бъдем преуспяващи и щастливи? На какво трябва да научим децата, за да бъдат успяващи и щастливи? Как да създадем идеалното общество?

Струва ни се, че Лайтман има готов отговор на всеки въпрос. И това наистина е така: създадената от него система му позволява да даде отговор на всеки въпрос до най-дребния детайл”.

От беседата ми с членовете на клуба аз останах с впечатление за нещо недоизказано. Членовете на клуба са хора изключително мислещи, интелигентни. А аз поради липса на време, бях принуден да говоря с ”езика на плаката”, което ще се стори на читателя, не съвсем сериозно, без доказателства, а за чуващият за пръв път ще му се стори кощунство, мистика и т.н. Но във всеки случай, когато настъпи момента за тези фрази ще се сетят …който пожелае да ги разбере, ще намери нашия сайт, блог и ще зададе своя въпрос.

[45625]

Рав Кук, писмо, 1

Рав Кук, писмо, 1 (със съкращения)

Ние трябва да направляваме нашето сплотяване, …за да се обединят всички наши сили в една. Тогава тя сама по себе си безпрепятствено ще се разпространи по световните пространства, съгласно своето свойство и значение, а така също ще остави широко поле за свобода на останалите страни на живота… За да бъде нашият живот свободен, а не толкова „сериозен” и тежък, и да се върне към вечното съвършенство.

Като цяло, основаването в Израел на учебно заведение, засега с малък брой и почти незабележимо официално, с цел изучаване на Кабала, в съчетаване със средствата, нужни за разширяване на знанията и осветяване на живота, – това е истинската „Петах Тиква”.

Забележка: „Петах Тиква” в превод значи „Врата на надеждата”. Така се нарича градът, в който е разположена организацията Бней Барух.

[28306]

Всеки, който тъгува с обществото

 Бааль СуламБаал Сулам. „Плодовете на мъдростта. Беседи.” Статия „Всеки, който тъгува с обществото” (в съкращение):

Всеки, който тъгува с обществото, се удостоява да получи утешение от обществото.

Наистина доколкото е велико желанието, дотолкова то може и да се напълни. Нескърбящият с обществото усеща само своето частно желание и ето защо неговото напълване не е повече от това.

Но този, който скърби с обществото и чувства общите страдания като свои лични, се удостоява с голямо напълване – разкриването на Твореца – утешението от обществото. Защото неговото желание е общото желание. Затова и неговото напълване е също общо.

Затова е казано, че „За праведниците нямат покой”. Нали напълването се проявява в количеството на желанието и затова праведниците постоянно се стремят да се задълбочат и да разширят своето желание, защото няма ограничения в напълването, а всичко зависи само от готовото желание.

В такъв случай изцяло целта на техния живот е да се стремят да разширят своето желание, за да доставят с това удоволствие на Твореца, който желае да ги напълни.

[27048]