Entries in the 'Духовността на жената' Category

Избавяне от „ангела на смъртта”

Когато нас ни „дърпат за ръкава”, приканвайки ни да разкрием своя егоизъм, – трябва да се радваме на това, защото с това ние придобиваме духовните степени.

Ако човек се е отчаял в този свят, ако си задава въпроси за смисъла и целта на съществуването си, то тези въпроси идват от точката в сърцето. Тогава пред нас откриват възможността да построим духовните степени, нивата за разкриване на Твореца, докато той не разкрие цялата светлина НАРАНХАЙ.

При това всяка, даже най-малка степен, му дава усещането за вечност, извън телесно съществуване, откъсване от плътта. За това е казано: „Светът си ще видиш приживе”. На тези степени човек чувства, че се намира не вътре в получаващото желание, а над него, и затова усеща своят живот във връзка с Твореца, усеща, че е встъпил във вечността.

Ето защо Тора се нарича средство за издигане към свободата от „ангела на смъртта”. Ние се избавяме от желанието за наслаждение заради получаването, което и е „ангелът на смъртта”, и тогава постигаме истинският, нетленен живот.

От урока по статията на Рабаш, 07.01.2011

[32096]

Търся… духовния партньор

каббалист Михаэль ЛайтманСамо допреди 40 години разводът беше срамно явление, а днес в това няма нищо необичайно. Хората не разбират за какво е нужно да се бракосъчетават, да раждат деца, да продължават поколението, започват да се питат защо изобщо живеят!

И докато не се намери отговор на този въпрос – всичко останало човекът намира за ненужно: и семейството, и децата. Ще си живея сам самичък, колкото се може по-комфортно, а това, което ще става по нататък – не ме вълнува. Ето така нашето его днес се отнася към живота.

Но ако аз разкрия високата цел – откриването на още един свят, на още едно вечно измерение и то тук и сега, дори и това да изисква от мен отговорности, определена обвързаност, да отменя себе си, така че да постигна тази цел, – нейната важност ще ме застави да създам семейство.

И тогава аз вземам за себе си жена, избирайки я не в съответствие със своите животински инстинкти, а търся за себе си духовен партньор! Моята жена през цялото време ще бъде редом с мен и ще стане за мен индикатор, около който и в светлината на който аз ще знам дали не съм се отклонил от пътя.

302 - Ступени возвышения, с Рахели Лайтман

И тогава ние наистина ще постигнем целта, заради която на нас няма да ни се налага просто да се търпим един друг, – а ще бъдем свързани заедно не заради дома, децата и съвместното съжителство, както е било по-рано, а заради духовната цел.

И двамата ще отменим своето „Аз”, ще се постараем да се снижим един пред друг, ще съхраняваме и пазим духовната част на всеки от нас, така че чрез тях да се съединим в едно. Ето това се казва: „Мъжът, жената и Шхина (Твореца) помежду им.”

Ще говорим един на друг чрез Твореца, – тъй като ние не сме сами, – Той винаги се намира между нас. И затова аз гледам на своята жена чрез Твореца, тоест виждам двамата: Твореца и нея. По същият начин и тя ще вижда Твореца и мен.

Ако ние не отчетем този трети фактор, ако не съставим този триъгълник: мъжът, жената и целта, – то ние не ще успеем да живеем заедно . На животинско ниво това е възможно, но на равнище „човек” – не!

Аз не бих успял да видя Твореца, ако чрез Него не гледам на своя мъж/жена.

Първоначално ние сме били две частите на едната обща душа: Адам и Хава (Ева). И сега трябва да се върнем към същия строеж, макар че Змията, нашето огромно его,  ни разделя. Ние трябва да поправим тази „змия”, – и на нейното място – между нас да открием Твореца.

Въпрос: Така, значи не си струва да чакам „рицаря на бял кон”, а трябва да търся Твореца?

Отговор: Твореца – преди всичко. А вече след това – този, който според теб може да Го възпроизведе.

Из беседата “За женствеността”, с моята по-малка дъщеря Рахел Лайтман, 14.12.2010

[30406]

Нейната променлива същност…

каббалист Михаэль ЛайтманВъпрос: В какво се изразява същността на жената? Какво е това женственост?

Отговор: Женската същност – това е обикновено его, такова, каквото е и в мъжете. Разликата е в това, че жената трябва да направлява мъжа, съгласявайки се да се включи в него, да стане негова част, „ребро”, както това е било изначално, – при условие, че мъжът е устремен към духовната цел.

 297 - Ступени возвышения, с Рахели Лайтман

Въпрос: Значи, същността на жената е само да се склони?

Отговор: Да се склони пред Целта! – Не по отношение на мъжа, а пред тази цел, към която той е устремен. Защото просто да се отмени относително мъжа нищо не дава! Това е животинско ниво.

А ако става въпрос за нивото „човек”, – жената се отменя пред тази мисия, тази функция, която е възложена на мъжа, и се съгласява да му бъде в помощ или в – „помощ против него”, – само за постигане на духовната цел, към която той я води. Но без жената той не е способен да я постигне.

Ако той не върви към тази висока цел, то жената съвсем не му е помощник, а е против него! И това също е мисия, само че противоположна!

Жената трябва да направи всичко възможно в тази ситуация, така да преобърне мъжа, че той да избере тази цел и да се устреми към нея. И тогава от „помощ против него”, тя става в негова помощ.

От беседата „За женствеността”, с моята най-малка дъщеря Рахел Лайтман, 14.12.2010

[30059]

За всичко е необходимо умение

Въпрос: Как една работеща жена, която има деца, може да съчетае подготовката за конгреса с ежедневните домашни задължения?

Отговор: Аз препоръчвам по време на всички домашни задължения да се слушат предаванията от нашия телевизионен канал или през интернет сайта.

За жената това е по-лесно – тя се занимава с домакинството, включва телевизора и слуша. По този начин, човек вече се намира под влияние на правилното обкръжение.

Освен това, ако има възможност може да посещава моя блог, да чете всеки ден, колкото й позволява времето, да посещава сайта на стимулатора и да отговаря на въпросите.

Обикновено, жената е по-ограничена във времето от мъжа, но ако тя има време за всичко това, то може да опита да слуша кабалистична музика.

Ако човек се стреми, но не може да направи повече, това означава, че тези условия са му подготвени свише и са достатъчни за неговата подготовката. А всичко останало, ние ще направим заедно на конгреса.

От лекция в аудиторията „Кабала за народа”, 12.10.2010

[23868]

Въпроси от блога след конгреса, ч.2

каббалист Михаэль ЛайтманВъпрос: На Конгреса се чувстваше много силно желание от женската половина на кли.

Те задаваха много въпроси и аз в тях чух и почувствах, че мъжката половина не полага достатъчно усилия. И те искат сами да получат светлината на поправянето.

Говоря за всички, които са омъжени и техните мъже са в кабала и за тези, които не са омъжени, или мъжете им не се занимават с кабала. Да, светлината дава Твореца, а не съпруга, мъжа. И няма разлика мъж ли е или жена, освен реализацията.

Няма ли да приемат много жени (а и мъже, та нали във всеки от тях има женско начало и аз мога да работя само с него) това като ръководство за действие? Няма ли да ни разбие? Защо ми е тогава да се женя или омъжвам? Или вашите отговори са само за тези жени, мъжете на които все още не се занимават?

Отговор: Човек се жени не за да получи от жена си светлина, а за да постави себе си в условия, оптимални за духовно предвижване.

Това е съвет на кабалистите и този, който го пренебрегва, лишава себе си от възможност за придвижване. Той си мисли, че може логически да обоснове или да опровергае това, което му казват от по-висока духовна степен.

Съветът на кабалиста е «сгула», чудесно средство, което трябва да се следва. Мъжете задължително трябва да се оженят. Жените – не са длъжни. А духовната работа при това си остава духовна работа.

Има Световното Кли, мъжката и женска негови части, всеки трябва да работи над общото обединение и стремеж към Твореца.

[28266]

Между Малхут и Бина

каббалист Михаэль ЛайтманВъпрос: Поръчителството отнася ли се до жените?

Отговор: И жените и мъжете са задължени да достигнат състояние на взаимно поръчителство, независимо от пола.

Когато казваме, че в Синайската планина са стояли мъже, а жените са ги обкръжавали – това отразява вътрешните духовни свойства на всеки от нас.

Жената олицетворява желанието да получи наслаждение, а мъжът е символ на преодоляване („мъж” – на иврит е „гевер” от думата „итгабрут” – преодоляване) на това желание, т.е. – желание да отдава.

Именно това свойство открива против себе си, а по-точно, в себе си, планината Синай – „планината на ненавистта”.

Но обединението и поръчителството се отнасят до всички. Жените също така са длъжни да се стараят да се съединят вътрешно с всички, както и мъжете. Само че мъжете трябва да го проявяват и външно, а жената в себе си.

И освен това, жената трябва да оказва „натиск” върху мъжа. Тъй като мъжа по своята природа е склонен да се вслушва в жената, към жена си. За него жената е като майка, именно така той я усеща.

Защото праобраза на мъжа, Зеир Анпин, се намира между две жени, нукви: Малхут и Бина. Неговата майка е Бина, а неговата жена – Малхут. От Малхут той получава желания, а към Бина се обръща за тяхното напълване.

С други думи, без Малхут той не може да се обърне към Бина, а ако се обърне към нея, то в него не оставя изход, освен да и предаде всичко, което е получил от Бина – Малхут. Така работи той. И затова, жена в неговото подсъзнание заменя в много усещането за майка.

От урока по статия от книгата “Шамати”, 12.11.2010

[26658]

Третият не е излишен

Въпрос: Има ли разлика в работата по обединението с другарите в групата и в работата със съпругата, свързана с разкриването на Твореца между нас?

Отгвор: Има разлика. Ако двама души могат да се обединят така, че в тяхната връзка да се проявява Творецът, макар и засега това да става само във въображението, тогава те по-бързо ще стигнат до постигането на духовното.

Творецът присъства винаги, но въпросът е дали отчитаме това или не. Ако ние, чрез връзката помежду си, сме способни да почувстваме Твореца, тогава Той се разкрива. А ако Неговото разкриване може да попречи на развитието ни и да ни обърка, то Той е скрит, но винаги управлява „зад кулисите”.

Затова, зад желанията, мислите и действията на всеки човек стои Творецът, защото „Няма никой, освен Него”. Но тъй като не мога да работя пряко с него, аз нямам способността да се съпротивлявам и веднага се предавам, анулирам свободата и самостоятелността си – тогава Той е скрит. Тогава, аз виждам само човека, спрямо когото мога да се държа свободно.

Но ако съумеем целенасочено, зад всеки да виждаме Твореца, тогава, използвайки желанието си с правилното намерение, много бързо ще разкрием истинската реалност.

В работата с другарите възникват различни сметки и проблеми, а със съпругата тя е възможна. Ако мъжът и жената решат да видят зад взаимоотношенията си Твореца, както е казано: „мъжът и жената и Творецът между тях”, то тяхната връзка става целенасочена и висока. И тъй като тя включва в себе си множество форми и възможности, то те бързо напредват.

Отсъствието на Твореца между мъжа и жената, който винаги се намира между тях е коренът на всички проблеми в съпружеските отношения.

От предаването „Седмична глава”, 29.10.2010

[26067]

Място, достойно за жената

Нашият свят е егоистичен. В него всичко се основава на егоизма, на силата, на положението, на властта. Затова, в нашия свят, жената като че ли играе второстепенна роля.

Мъжът, по природа притежава голяма сила и независимост. Той не е толкова свързан с дома, с децата, покорява пространства, открива континенти. В него е развита повече фантазията, хазарта, страстта към играта. Мъжът извършва безумията в света.

А жената, съгласно своята природа е по-умерена сила, по-сериозна. Тя уравновесява света – това е силата на дома, на семейството. От гледна точка на продължаването на човешкия род, тя е по-важната част на природата.

Но поради факта, че нашият свят е егоистичен и агресивен, мъжете, притежавайки силата, свободата и способността да пробиват, заемат в него дори онези места, които не заслужават.

И така, основно те определят ситуацията в нашия свят, а жените се отнасят снизходително към тях, отстъпвайки им място.

Това касае всичко: религия, наука, ежедневие, напредване в кариерата, заплати… Единствено местата, към които мъжете не проявяват интерес са оставени на жените. Толкова несправедливо е устроен нашия егоистичен свят.

Но науката кабала говори за съвършено различен, обратен свят, където всичко е управлявано от силата на отдаването и любовта, царящи над всички различия и противоречия.

Ние трябва да предоставим на всичко съществуващо онова положение и значимост, които са му изначално дадени. Именно това изисква природата, хармонията, съвършенството – и науката Кабала.

Ако преминем от получаване към отдаване, ще видим противоположния свят, в който жената, което в превод означава царство, заема централно място, царува.

Това изхожда от строежа на духовните светове. Жената – малхут, се намира в центъра на всички светове и всичко съществува за нея. Защото от нея и чрез нея става раждането и развитието на новия свят.

Затова, единствено в науката кабала, жената може да намери истинското си предназначение и да постигне онова правилно и справедливо положение, с което е удостоена от природата.

От програмата „Кабала за начинаещи”, 14.10.2010

[24571]

Възможен ли е мир между мъжа и жената?

РАБАШ, том 3, статията „Различните състояния”: „Мъжът и жената се удостоиха – между тях цари Шхина”

Следва да попитаме: „Нима те не се противопоставят един на друг? И как е възможно между тях да има мир?”

Но именно тогава, когато човекът е достоен, т.е. превръща получаването в отдаване, което се нарича получаване заради отдаването, между тях ще се възцари мир.

Иначе, между тях няма съгласие: просто единият се подчинява на другия, а категорията подчинение не се отнася към любовта и съвършенството, защото подчиняващият се винаги очаква да си върне властта.”

В науката кабала, женската част олицетворява получаването, а мъжката – отдаването. Във всяка душа има мъжка и женска част – сила на получаването и сила на отдаването, желание за наслаждаване и екран, и те трябва да бъдат балансирани помежду си.

Желанието за наслаждаване, женската сила е основна сила, творение, но над него трябва да има екран, а екранът – това е мъжката сила.

Ако тези сили са уравновесени помежду си, това се нарича мъж, жена и Шхина – силата на Твореца между тях.

Те работят с висшата светлина, с Твореца и Той ги напълва с помощта на ударното сливане. Възниква съединение между тези три сили: на мъжа, на жената и на висшата светлина, напълваща кли.

Но в нашия свят, силата на Твореца е скрита и мъжът и жената съществуват отделно един от друг – никой не ги задължава да се съединят и ние не можем да намерим връзка между тях.

Ако търсим светлината, силата на Твореца, това ще ни накара – мъжете и жените – да се обединим помежду си, защото без правилна връзка между нас, няма да можем да разкрием Твореца.

„Мъжът и жената – Шхина” (присъствието на Твореца) между тях” – по такъв начин ще ни се наложи по неволя да стигнем до правилната връзка между мъжа и жената, за да могат те да разкрият помежду си висшият свят.

Въпрос: Какво означава да се стигне до правилната връзка?

Отговор: Мъжът и жената трябва да са равни по ниво, по значимост и всеки трябва да допълва другия, както е било преди грехопадението на Адам.

Преди Адам и Хава (Ева) да се разделят, те са били като „едно тяло” и точно така, ние трябва да се съединим отново.

Въпрос: Защо Адам и Хава (Ева) са се разделили?

Отговор: За да почувстваме, доколко всеки от нас, поотделно е несъвършен и че само в съединението помежду ни, ще можем да постигнем ниво, което е наравно с Твореца. И именно за сметка на това осъзнаване ще разкрием Твореца – ще Го принудим да се разкрие в нас.

Ако не се съединим, Той няма да се разкрие – това е условието на поръчителство между нас тримата.

От предаването „Кабала за начинаещи”, 14. 10. 2010 г.

[24516]

„Мъжете са от Марс, а жените от Венера”

Въпрос: Наистина ли, мъжете и жените са толкова различни, че изобщо не могат да се разберат помежду си?

Отговор: Аз мисля, че няма друга наука, освен кабала, която може да ни обясни колко сме различни.В духовното, силата на отдаване е мъжка сила, а силата на получаване е женска сила, но за разлика от нашия свят, силата на получаване в духовното е позитивна сила и е жизнено важна.

Тези две части в природата са равни и абсолютно противоположни във всичко – в свойствата, в особеностите, чак до самия край на поправянето.

Даже в най-последното поправяне, природата си остава природа, всяка нейна част се отличава от друга и е противоположна на нея..

Но поправянето, което всеки осъществява всеки над себе си, дотолкова сближава мъжката и женската част, че те стават като едно цяло.

Това не означава, че разликите между тях изчезват, принципните разлики остават и разривът от сътворението на света също, но поправянето ги води до уравновесяване, съединение и дори сливане.

Затова, само с помощта на методиката за поправяне, която се нарича наука кабала, когато мъжките и женските части се поправят, ще съумеем да изградим семейство и да установим правилен живот в нашия свят, без да говорим за висшето възнаграждение, което ще почувстваме в разкриването на Твореца между нас.

От предаването „Кабала за начинаещи”, 14.10.2010

[24393]

Тайната сила на жената

В нашия свят, мъжът се държи по отношение на жената  като „мачо”, за да покаже, че е по-висш, че превъзхожда жената по сила и успехи.

Това е обусловено от природата, независимо, че в духовното всичко е точно обратното. Тъй като жената поражда новото стъпало и подтиква мъжа към развитие, тя е по-важна от него.

Точно както в нашия свят жената ражда новото поколение, така е и в духовното – женската част създава новото, по-близко до Твореца стъпало.

Кой прави стъпката за сближаване с Твореца? Мъжът привежда в действие силата, но жената прави тази стъпка, тя ражда следващото стъпало. В нашия свят, възползвайки се от това, че той нищо не ражда, че е по-свободен – мъжът прави това, което му се иска.

В духовното, мъжът напълно, в цялата си свобода е насочен към организирането на женската сила, за да се роди ново стъпало и двамата да се приближат към духовното.

Всичко, което мъжът притежава, той влага в жената и от нея произлиза тяхното ново стъпало. Точно както е в нашия свят, който се явява естествена проекция на духовното, където мъжът дава семето, а жената го развива и носи следващото поколение.

Въпрос: Какво е това, което жената притежава, че успява да вземе семето и да го развие?

Отговор: Жената притежава две сили – силата на получаването и силата на отдаването. Мъжът има само едната сила, тази на отдаването, затова е слаб и това не му е достатъчно, за да съществува в природата. А жената притежава и силата на отдаването, и силата на получаването.

Въпрос: Значи тя символизира самото творение?

Отговор: Тя символизира творението, и самото творение е създадено за нея – това е Бина, Висшата Майка.

Бащата (Аба) има само силата хохма, а Майката (Има) има и хохма, и хасадим, и тя знае как да организира тези две сили, така че да породи мъжката и женската сили и след това да ги насърчи да напредват.

Пораждането, изхранването, зрялата възраст – всички тези етапи изхождат от Има.

Въпрос: И всичко това се проектира в нашия свят?

Отговор: Трябва да разберем, че пренесем ли в нашия свят  поправяне, което е в съответствие с духовния свят, тогава ще видим другия свят.

Тогава ще има напълно различни отношения в семейството – между мъжете, жените, децата. Всичко ще придобие друга форма, затова е казано: „Аз видях противоположния свят”.

И обратно – ако не използваме науката кабала, ще се спускаме все по-ниско и по-ниско, и каквото и да влагаме в новите училища, частните и обществени организации, нищо от това няма да ни помогне и светът ни ще изпадне в пълна деградация.

От програмата „Кабала за начинаещи”, 14.10.2010

[24282]

Спътникът, който Творецът е избрал за мен

Въпрос: Съществува ли разлика между духовното развитие на мъжа и жената, и в какво се изразява тя?

Отговор: Ако говорим за историческия процес, ние виждаме, че започвайки да разкрива науката кабала, Авраам получил указание да се слее със своята женска част: „Слушай какво ти казва Сара”.

Женската част определя всичко. Онова, което мъжът разкрива, той разкрива в женската част – мъжката част на душата във вътрешната женска част на душата и мъжът в жената.

Рабаш нееднократно е писал и говорил за това, че в поправеното общество, в поправеното семейство, мъжът и жената се намират в процес на разкриване на Твореца между тях.

Мъжът възприема жената чрез Твореца, а жената се отнася по същия начин към мъжа и те постоянно усещат, че между тях се намира Творецът.

Въпрос: Какво означава това?

Отговор: Аз знам, че съм я получил от Твореца. И ако я възприемам като част, с помощта на която постигам Твореца, тогава действително реализирам себе си.

Въпрос: Тоест жената е мой партньор по духовния път?

Отговор: Тя не е просто партньор. Аз виждам в нея спътник, който Творецът е избрал за мен. И ако се отнасям с нея по този начин, тогава се обръщам не към нея, а към нея и Твореца едновременно и чувствам, че тя се отнася към мен по същия начин.

Това може би изглежда като неестествено раздвояване, но всъщност е естествено, защото е много целенасочено.

Излиза, че във всеки момент от своя живот, от най-интимните до най-общите ситуации в семейството и още повече в обществото и в света, ние започваме да се отнасяме един към друг така, сякаш Творецът се намира между нас.

Чувстваме, че тази сила трябва да ни свърже, да напълни пустотата между нас, да поправи отчуждението и ненавистта, която избухва помежду ни. Самият Творец идва, за да напълни това пространство и да ни съедини един с друг.

Можем да започнем да реализираме това в семейството – в най-близкото за всеки място и да продължим да го правим в целия свят.

От програмата „Кабала за начинаещи”, 14.10.2010

[24132]

Има ли жени след махсома?

Въпрос: Могат ли жените да преминат махсома?

Отговор: В това няма никакво съмнение! В нашата история е имало много жени, които са се намирали в духовния свят.

Нашите пра-майки, пророчиците, са жени, които са били сред нас до последното поколение и се надяваме, че в нашето поколение ще успеем да възобновим това.

Въпрос: Кабалистки ли са били пророчиците?

Отговор: Пророк е онзи, който говори с Твореца, а Творецът може да бъде разкрит с помощта на науката кабала. Ако не си кабалист, не можеш да станеш пророк – невъзможно е да постигнеш нивото на Бащите.

Всички жени, за които четеш в Тора, притежават духовни постижения и усещане за Твореца. Например, Батя, чието име означава „дъщеря на Твореца” (бат йуд-кей). От една страна, тя е дъщеря на Фараона, а от друга – е отгледала Моисей. Откъде са се взели тези праведни жени, които са отгледали такива мъже?

Колкото и да ни се струва, че всичко става благодарение на мъжете, историята се развива с помощтта на жените. В науката кабала ние учим, че връзката между стъпалата, между предишното и следващото състояние се осъществява чрез нуква – чрез малхут на всеки парцуф, на всяко стъпало.

Затова, женската част винаги поражда следващото състояние – връзката се предава от едната женска част към другата чрез мъжката част. Това е противоположно на случващото се в нашия свят.

Въпрос: А как ще преминат махсома жените – като мъжете или по друг начин? Мъжете се съединяват в група, в любовта към другарите, но това не се отнася за жените.

Отговор: Жените получават онова поръчителство, което постигат мъжете, а също и силата на екрана. Тяхното съединяване не може да бъде същото като на мъжете, тъй като всяка от тях действа сама – те имат друга форма на обединяване, чрез мъжете.

Излиза, че мъжката част не може да постигне връзка между стъпалата без женската част, а женската част не може да се съедини без помощта на мъжете. И затова, Творецът се намира именно между мъжката и женската част. По друг начин, ние няма да можем да Го разкрием.

Моисей е извел от Египет 600 хиляди мъже от 20 до 60 г., а всички останали били старци, жени и деца, които били пет пъти повече от мъжете и без които било невъзможно да се напредва. Затова, кабала води към поправяне семейството и именно на жената, тя гарантира добро бъдеще.

От програмата „Кабала за начинаещи”, 14.10.2010

[24018]

Да подготвим сърцето си за духовия подарък

каббалист Михаэль ЛайтманВъпрос: Има ли разлика между мъжете и жените в подготовката за конгреса?

Отговор: Няма никаква разлика. Ние сме длъжни да подготвим сърцето си.

Трябва от по-рано да знаем програмата на конгреса, темите на всички лекции, семинари, обсъждания, културните програми, да научим всички песни. Нека нас ни очаква духовен сюрприз!

Ако се подготвим в материалното и знаем всичко предварително- това е за добро. Ние ще разтворим сърцето си за вътрешния сюрприз, за разкриване на връзката между нас, и мъжете, и жените, и тогава между нас ще се разкрие Твореца. Амин!

От програмата „Кабала за начинаещи”, 14.10.2010

[23874]

Във властта на недостига

Въпрос: Съществува известна молитва: „Благодаря Ти, че не си ме сътворил жена”.

Защо не е казано: „Благодаря Ти, че не си ме сътворил мъж”? Справедливо ли се възмущават жените?

Отговор: Става дума за силата на преодоляване. Когато човек преодолява своето егоистично желание, той благославя Твореца за това, че му е дал сила, за да го преодолее. И всички ние – и жените, и мъжете се намираме под влиянието на женската част, във властта на недостига.

Жената е „некев”, „некева”, „нуква”, тоест пустота, потребност, мястото на недостига. А мъжете изпитват не по-малко усещане за недостиг от жените и още по-силно опустошение.

Затова, ако говорим за духовното поправяне, всеки от нас – и мъжете, и жените – който може да преодолее своето егоистично желание, благодари за това, че удостоявайки се с този анализ и поправяне, може да се издигне над своя егоизъм, съединявайки се с другите и постигайки сливане и разкриване на Твореца.

Стигаме до такива поправяния, в които и мъжът, и жената преминават през едни и същи етапи. Жените, които вървят заедно с нас по духовния път, преминават през същите състояния, подеми и падения, обединение, изясняване, както и ние.

По силата на тяхната природа, ние не чувстваме в тях такива взривове, както при мъжете, но те преминават през същите процеси, прекрасно ни разбират, изучават същия материал, усвояват го и го реализират.

От програмата „Кабала за начинаещи”, 14.10.2010

[23878]

Съединяване на всички светове

Въпрос: Отнася ли се жената на един човек към тези „ближни” или „приятели”, които той трябва да „обича, както себе си”?

Отговор: Нашият живот в този свят е устроен така, че и в семейството трябва да се свържем заради духовната цел. Това е следствие на най-високия и най-яркия духовен корен, който се отнася към всеки човек в този свят.

В резултат на разбиването, нашите души са се отделили и са станали противоположни една на друга. Това се отнася не само за „човек – Творец” или за „група – Творец”, но и за „мъж – жена”. Ние достигнахме до стадия на разбиване на семейството и съпружеските двойки трябва също да реализират принципа „обичай ближния, както себе си”.

Това работи между съпрузите по същия начин, както и към другите хора. Когато мъжът и жената се удостоят с такава връзка, тогава между тях ще се възцари Шхина, Творецът. Това означава, че във всички техни действия, от най-материалното до най-духовното, те ще се стремят да останат в едно намерение – да бъдат свързани единствено чрез взаимно отдаване, Твореца.

Всеки човек може да разкрие това – имено затова Творецът е разделил първия човек на две части: Адам и Ева. Тази възможност е вече заложена вътре във всяка съпружеска двойка в този свят. Аз съм уверен, че ние трябва да поправим тази част. В края на краищата, докато не доведем всичките поправяния до техния завършек на най-ниската степен, на нивото на този свят, поправянето не може да съществува и във висшето.

Не е достатъчно да се чувстваме свързани помежду си. Ние трябва да се свържем във всичките наши материални дела в този свят до идеалното им състояние, като в света на Безкрайността. И тези два полюса: нашия свят и света на Безкрайността ще се свържат и всичко ще се върне към съвършеното си състояние. Ние трябва да свържем тези два свята: най-висшия и най-нисшия.

Поради това в семейния живот и в отношението на човек към децата и към възрастните всичко трябва да се случва съобразно с духовните закони. И разбира се, когато жената и мъжът учат заедно кабала и могат да достигнат такова отношение и намерение един към друг, тогава това разкрива възможност за уникална работа, която е възможна само между съпрузите.

От урока по статията „Любов към Творец и творенията”, 28.09.2010

[22129]

Мъжът и жената: къде е Твореца между тях?

Въпрос: Какво значи да съществува такава връзка в семейството, за която е казано: „Мъжът и жената и Твореца (Шхина, Божественото присъствие) между тях”?

Отговор: Това означава, да желаем, всички връзки помежду ни да се осъществяват чрез висшата сила и да съзираме в съпругата – партньора, който ни е дал Твореца.

Както е попитал Адам след грехопадението: ’’Нима не Ти самият ми даде тази жена!’’ Затова в отношенията на човека с неговата жена присъства Твореца, и ние тепърва ще разкриваме това.

Ако мъжът и жената са така взаимно свързани – това е мощно средство за разкриване на Твореца. Голям успех е, ако на човек му е предоставено такова поле за работа.

И за да я реализира, не се изисква много време – нужни са само няколко минути на ден, а цялото останало време човек трябва да посвети на работата в група и учението.

Всяка връзка се осъществява на своето ниво, но всички връзки ги обединява едно – всички те се случват заради това – да разкрием в тях Твореца.

И сред приятелите в групата, ние също желаем да се случи това – да се възцари помежду ни Твореца. Това е целта на обединението в групата или в семейството.

Това са различни нива на връзка, все със същата Шхина, и всички, които за мен са от другата страна на Нея: жената, групата, приятелите, целия свят – това всъщност са части от моята собствена душа.

За жената така е и написано – че Твореца е взел част от душата на човека и му е направил от нея помощник против самия него.

Така и целия свят, в резултат от разбиването, се оказва срещу мен, като ’’помощ от обратното’’ – и той също е част от моята душа.

Сега аз чувствам това като изцяло извън мен, отделено от мен, но заради Шхина, присъствието на Твореца, всичко това се обединява за мен в едно цяло. Ако аз привличам висшата светлина, Твореца, средната линия, то Той обединява всичко това заедно.

И ако потърсим, къде се достига най-дълбокото и обстойно обединение: между мъжа и жената или между приятелите в групата или въобще в цялото човечество и мироздание – то най-вътрешното съединение е между мъжът и жената.

От урока по статията ’’Любов към Твореца и творенията’’, 28.09.2010

[22126]