Entries in the 'Разпространение на методиката' Category

Неограничен достъп до компютъра на Твореца

Д-р Михаел ЛайтманВъпрос: Физическите сили: електромагнитните, гравитационни и ядрените, въздействат върху живата материя. Може ли да се каже, че висшата сила, Творецът, действа подобно на тях и движи хората?

Отговор: Естественно, че цялата нежива и животинска природа също се движат под управлението на Твореца, който удържа всички части на творението в една система. Но главното е Неговото отношение към нас, към човечеството, висшата степен на природата.

Важно е нашето човешко ниво – разумът, сърцето, човешките мисли и желания – да съответства на мислите и желанията на Твореца, тъй като неживото, растително и животинско ниво действат инстинктивно, в съответствие с висшата сила. Ние не сме властни над тях и не можем да управляваме системите, които функционират в нашето тяло, но искаме мислите и желанията ни да бъдат подобни на Твореца. Тогава всичко ще е наред.

Ние винаги работим единствено със силите, те ни обкръжават в ежедневния ни живот от всички страни. А Творецът е просто общата сила, която управлява всички и активира всичко. Вместо хора, правителства, държави – ние трябва да виждаме силата, която движи всичко. Няма нищо, освен висшата сила.

Виждаме, че сами нищо не определяме. Всичко се разиграва съгласно висшата програма и ние трябва да я опознаем и да се включим в нейната реализация.

Въпрос: Нашият разум способен ли е да усвои това висше знание?

Отговор: Ние трябва напълно да постигнем висшата сила и в нас са заложени тези способности. Сърцето и разумът ни се присъединяват към висшата система и могат да я използват в безкрайна степен.

Не е важно, че в мен има само един малък компютър, защото той е съединен с кабел към компютъра на Твореца и аз получавам всички Негови ресурси, а от своя компютър ползвам само клавиатурата.

Науката кабала може да направи такава промяна в човека. Тя му обяснява, обучава го, възпитава го чрез учителите си.

Въпрос: Какво ще помогне на човек да измени мнението си за висшата сила, да се освободи от стереотипите си и да разкрие себе си за сътрудничество с нея?

Отговор: Тук действат два фактора: от една страна, натиск от страна на бедите и страданията, а от друга страна, разпространение на кабала. Да се надяваме, че разпространението на кабала ще се разшири дотолкова, че няма да се налага бедите и страданията да ни движат.

От програмата Кабалистите пишат. Да подготвим народа на Израел за светлината“, ч.3, 20.08.2014

[142279]

Кои сме ние всъщност?

каббалист Михаэль ЛайтманВъпрос: Защо е толкова тежко да слушаме, че нашият народ е особен и има специална мисия?

Отговор: Защото това задължава. А човек иска да се загуби между останалите и да стане, като всички останали. Той си мисли: ”В света има повече от 200 държави – защо Израел не може да е една от тях? За какво ни е да се делим и изпъкваме, каква ни е ползата от това?” Но, на нас няма да ни се отдаде да се скрием от своите мисли.

Въпрос: Има такова мнение, че евреите не ги обичат тъкмо затова, че те се открояват и се смятат за особени?

Отговор: Аз не мисля, че ние искаме да се открояваме, но така излиза от само себе си. Евреите вземат участие във всички важни начинания и разбира се постигат успехи. Невъзможно е да се скрие факта, че някакви си 13 милиона човека оказват влияние върху света и се открояват във всяка една от науките, във всяка една специалност, която и да посочиш. Относно света какво са 13 милиона, от които само половината са способни? Това е дори по-малко от населението на един голям град, но вижте какво влияние оказват те на цялото човечество. И разбира се, че на човечеството му е трудно да се примири с това явление.

Още повече, че тук присъства духовният корен, каращ света да усеща и възприема евреите като чужди. Всеки народ интуитивно усеща нещо срещу нас. Но и вътре в самите евреите по естествен начин живее негативното отношение към Израел, тъй като ние сме събрани в групата на Авраам от всички народи, живеещи по онова време във Вавилон. И във всеки евреин е останал корена от оня народ, от които той е произлязъл, като допълнение към духовния му корен който е получил, наричащ се Израел.

Докато този духовен корен се е откроявал и е действал активно, ние сме били народа на Израел. Но след това, когато сме паднали от висотата на този корен, сме станали такива, като всички останали народи на света и дори по-зле. Ако Израел пада, то пада по-ниско от всички.

По тази причина, изконните корени на народите на света се проявяват в нас повече от духовните корени. Затова искаме да се учим от народите на света и да станем такива като тях, съгласявайки се с тяхната критика по наш адрес. Това естествено явление е повече или по малко свойствено на всеки.

Ние трябва да разберем само, кои сме всъщност и защо това се случва с нас? Какво е заложено вътре в нас? Кой от процесите сме изминали и какво ни остава да изминем още? В какво се състои нашата мисия в този свят? Защо всички народи в света ни мразят и ни обвиняват? С това те сякаш признават, че са зависими от нас.

Ако те заявяват, че всички нещастия в света се случват по вина на Израел, това означава ли, че народът на Израел е толкова силен, особен, определящ, че може да влияе лошо на целия свят? Някакви си 13 милиона човека – колкото населението на една не особено голяма държава. Тогава как могат да произведат такъв ефект в целия свят, как се получава това?

С това те искат да кажат, че ние сме източника, кранчето през което преминава добрата или лошата енергия към свята. Ако ние се променим, то тогава ще станем източник на добро към света.

Доброто се състои в това, не да дадем на света нови открития и нови Нобелисти – а да им дадем светлина и спокойствие. Това не са някакви си технически изобретения, а сила идваща при хората, успокояваща ги, обединяваща и превръщаща в едно цяло. И тогава всички ще заживеят в мир и спокойствие, грижейки се един за друг. Всеки ще е осигурен със спокоен живот в този свят.

 

От 426-та лекция за новия живот, 14.08.2014

[141937]

Духовният печат не може да бъде отмит и скрит

каббалист Михаэль ЛайтманВсеки евреин, живеещ в света е многостранно, сложно и противоречиво създание. И за да бъде то правилно стабилизирано е необходимо специално образование за целия народ. Тъй като след две хиляди години на изгнание, народът на Израел е забравил, кой всъщност е той. Това се отнася до всички: започвайки от най-умните и образовани хора до необразованите и не особено умните хора. Никой не разбира: ”Какво означава да си Израел? Кой е той?”.

Как е възникнал този народ? Какво се е случило с него? Как се е формирал? Какво се е случило по време на разрушаването на Храмовете, когато нашият народ се е намирал на духовното стъпало? Какво представлява тази духовна висота, която сме постигнали. Защо се причисляваме към нея?

Какво означава изминатото от нас разбиване, крушението на Храмовете, изгонването, което не се е случвало никъде и никому от народите на света? Защо народът на Израел и до сега се смята, че се намира в изгнание, та нали от онези времена са изминали 2000 години? Защо за този период от време нашият народ не се е претопил и изчезнал сред другите народи?

Защо и днес ни преследват толкова много проблеми, а така ни се искаше да се загубим между останалите народи, но не ни се отдаде? Защо продължава да живее антисемитизма в света в това просветено време? В средните векове, във варварските времена, това все някак си можеше да се обясни. Но днес, при тези развити технологии, връзки, култура, образование, как могат да продължават да живеят тези нелепи стереотипи спрямо еврейския народ?

Трябва да разберем, че на народа на Израел не му достига образование: израелско, еврейско образование, обясняващо на човека кой е той всъщност. Ние никога няма да можем да се освободим от това клеймо, свидетелстващо за принадлежността към народа на Израел, дори и да се скрием на другия край на света. Не е важно къде се намира еврея – той трябва да знае, какво се случва с Израел.

Но това днес никому не е известно! Колкото и да изучавахме география и история на еврейския народ, всъщност ние нищо не знаем за него. Защото истината се намира вътре в науката кабала, с която е свързан еврейския народ.

Народът на Израел – е духовен народ, подчиняващ се на духовните закони, които изучава науката кабала. Затова и ние сме свързани с тази наука и не можем да избягаме от нея. Еврейският народ се е събрал около Авраам, съгласно този духовен корен, задължаващ ни да се обединим и с помощта на това единство да постигнем висшата сила.

Това е причината за възникването на нашия народ. И затова законът за любовта към ближния като към самия себе си директно се отнася към народа на Израел и с негова помощ трябва да съществуваме. Ние нямаме възможността да живеем повече без да знаем истината за нас самите. А за целта трябва да постигнем духовния си корен, тъй като същността е именно в него, а не в земните, физически корени, както при останалия човешки род.

Народът на Израел – е като пришелец от друга планета. Дори антисемитите имат такава теория, народите на света ни чувстват толкова чужди, че ни различават от останалите. И ние наистина сме други, защото сме дошли от друга звезда – ”спуснали сме се от небето”. Нашият корен е небесен, от духовния свят.

Този духовен корен е заключен в нас и ние сме задължени да го разкрием, да разберем, защо това е така, от къде следва и защо все ни преследват през цялото време? Ние се намираме на тази земя със специална мисия. И затова няма да се размине без изучаване на науката кабала. Това е сборник с нашите закони, системата ни за връзка, механизъм, благодарение на който ние съществуваме и функционираме. А без кабала ние не можем да разберем какво се случва с нас.

Затова не е важно, кой е настроен срещу Израел и кой го поддържа с цялата си душа, за ционизма ли е или против. Ние няма да разберем какво да правим с това, ако не постигнем своята основа, връзката между нас, крайната цел, целия процес, с какви средства да постигнем целта, какво правим в този свят – т.е. няма да разберем своето предназначение.

От 426-та беседа за новия живот, 14.08.2014

[141836]

Твърдият закон на Природата

каббалист Михаэль ЛайтманКонгрес в Сочи. Урок №6

Въпрос: Трябва да вземем потребностите на масите и да ги пренесем в групата, за да могат те да бъдат насочени към всеобщо обединение. Как да съпоставим това със случващото се в Украйна, където в момента се води война?

Отговор: Ти нищо не можеш да направиш. Това е общото егоистично състояние в света, което така се проявява в неговите егоистични точки. Ние дори не подозираме, какви войни се водят. За тях не пишат и не говорят. Нима в Афганистан всичко е наред? – Не. В Африка хората се убиват един друг, и всички си мълчат. А колко още такива горещи точки има?

Съществува общ егоизъм, който за сега не сме в състояние да уравновесим. Ние не можем да предадем на нашето алтруистично развитие такава скорост, с която егоизмът се развива. Затова, отрицателните събития в света се развиват по-бързо, отколкото положителните. Ние внасяме промени, но те все още са недостатъчни. Надявам се, че тази година ще започнем да се издигаме на нивото на нормална компенсация.

Това, което се случва – са ясни, твърди закони без никакви подвеждания от страна на Твореца. Престанете да си въобразявате някаква си висша воля. Има сила, която представя един, единен, общ, постоянен закон. Няма нищо друго!

Никакви съжаления, никакви умиления. Работата е там, че ние излагаме всичко, чрез чувствата на човека на земен език. А всъщност Творецът, Природата, няма чувства! Единствено, за да предадем по някакъв начин методиката, ние я описваме със земни думи от материалния свят.

Затова, всичко, което засяга положението в Украйна и другите региони в света – това е следствие на неравновесието на лявата и дясната сила. Нищо не може да се направи. Трябва да се действа, трябва да се опитваме да уравновесим двете сили.

Въпрос: Но как да се отнасяме към това?

Отговор: Само разпространявайки целта на творението, единството, обединението, нищо друго. Всичко останало не води към нищо. Ние достигнахме до онази част от историята, когато поправянето трябва да се реализира или по добрия начин или по лошия. Затова за сега не може да се направи нищо, защото работи ясен и твърд закон.

От 6-я урок от конгреса в Сочи, 14.07.2014

[141608]

Единство на народа и науката кабала

каббалист Михаэль ЛайтманВъпрос: Каква е връзката между единството на народа на Израел и науката кабала?

Отговор: Кабала е тази наука, методика, която позволява да се реализира обединение. Вътре в това единство ние започваме да усещаме силите, действащи в творението, в природата, в реалността. Те ни довеждат до разкриването на една сила, която се нарича „Творец“ (боре), което означава „ела и виж“ (бо-ре).

Науката кабала включва в себе си всичко, което е в мирозданието. Тя ни обяснява в каква форма съществуваме и през какъв процес преминаваме, за това как от началото на творението да дойдем до неговия краен замисъл по най-краткия и добър път. Кабала ни обяснява целта на нашия живот – да достигнем една сила и ни дава средствата да реализираме тази цел.

Главното е да получим това знание. Ако ние вече знаем как да вървим към целта и да използваме силата на природата, то успехът е гарантиран. Тъй като се намираме в самата природа, която е равнозначна на висшата сила, Твореца, и се учим да използваме тази сила.

Науката кабала ни учи на това как да избягваме ударите и да се приближим към доброто, как да изпълним своите задължения на творение и да достигнем неговата цел по най-бързия и добър път. Нали ако тя ни обяснява цялата система на мирозданието и действащите в нея сили, то нищо повече не се иска.

Въпрос: И какво, съгласно системата за строежа на мирозданието излиза, че сега целият свят трябва да се обедини против Израел?

Отговор: Ако народа на Израел не изпълнява възложената му мисия, то няма съмнение, че целия свят ще въстане на страната на нашите противници. Виждаме, че всички световни новинарски канали показват арабско-израелският конфликт само от гледна точка на палестинското население в Газа и никога не го разглеждат от страна на Израел.

Даже не споменават за това, че на територията на Израел падат ракети и загиват хора. Това въобще не ги вълнува. Не скриват тези факти умишлено – те просто не го чувстват и не държат сметка за това. Гледат, че по едно и също време в Газа са загинали петстотин човека, а от израелска страна всичко на всичко около сто и застават на страната на палестинците.

Въпрос: Вие казахте, че това е война между доброто и злото, а не между Хамас и Израел?

Отговор: Разбира се, защото е казано, че „ сърцата на управляващите и царете са в ръцете на Твореца“. Хамас е само оръдие в ръцете на висшите сили. Истинската война, наречена от пророците война на Гог и Магог, е между доброто и злото. Тази война вече с всички сили се разгърна между Израел и Израел: материалният Израел и духовният Израел.

Това е нашата вътрешна война против собствения ни егоизъм, в която се изяснява действително ли искаме да се издигнем над него и да властваме над него или той ще ни командва. Това е война между силата на доброто и силата на злото.

В целия свят, в цялата природа действа само една сила, наречена желание за наслаждение. Но в народа на Израел, освен това желание за получаване на наслаждение има също и желание за отдаване. С това Израел се отличава от всички народи по света, по скритата в него сила на отдаване.

По-нататък всичко зависи от това, ще използва ли Израел тази сила на отдаване или не. Ако той използва силата на получаване и силата на отдаване балансирано, то се достига съвършенство в света. Ако силата на получаване е по-голяма от силата на отдаване, Израел усеща тази непоправеност съгласно своята степен.

Светът се стреми към равновесие. Задължението на Израел е да донесе положителната сила на отдаването на целия свят, да стане „светлина за народите по света“, да научи всички на това, което се нарича отдаване, любов към ближния. Надявам се, че ние накрая ще се заемем с тази работа: да разберем в какво се заключава нашето предназначение и че цялото нещастие ни се изпраща само за това – да ни доведе към единството и да ни даде пример за обединението на целия свят.

Този свят чака от Израел. Още като заяви на света, че започва да изпълнява тази мисия и наистина желае да я реализира, народите по света мигновено ще го разберат. Те изведнъж ще видят, че е именно това, което са искали от нас. Пример за това е как да построим поправен свят, съединен с добри връзки, любов към другарите, за да се превърне човечеството в едно цяло.

От 425- та беседа за новия живот, 12.08.2014

[141700]

Антисемитизмът като потребност от внимание и любов

каббалист Михаэль ЛайтманСилата на единството е силата на природата, преминаваща определен процес на изменения. В наши дни тази сила влияе на Земята и ни задължава да се обединяваме. Цялата система трябва да стане интегрална, т.е. да стане свързана с всичките си части. А също така, тя трябва да стане глобална – т.е. да се разпространява около цялото Земно кълбо.

Ние сме длъжни да достигнем такова състояние. Но от цялото население на Земята, единствено народът на Израел някога е пребивавал в такова състояние на единство и равновесие с природата: с нейното неживо, растително и животинско ниво и общата висша сила. А останалото човечество няма такъв опит.

Така се е случило преди две хиляди години, когато народът на Израел построил Първия и Втория Храм, живеейки на земята Израел. Тогава сме започнали да се наричаме народ на Израел поради своята насоченост ”Направо към Твореца” – ”Исра – ел”, ”яшар кел”, направо към единството, хармонията, братската любов към ближния.

Днес целият свят страда от външния натиск на приближаващата се Висша сила към нас. А народът на Израел не желае това приближаване, намирайки се в състояние на духовно разложение, изгнание, наложено от тази висша сила, поради несъгласието за обединение помежду си.

Затова цялото останало човечество, усеща, че народът на Израел не изпълнява своите задължения: не предава на другите народи тази висша сила, методиката за обединение, не става светлина за останалите, не ги учи да живеят свързани помежду си. Ние не реализираме своето предназначение ”да станем духовни служители и свят народ”, т.е. учители на цялото човечество.

Подсъзнателно, целият свят очаква това от нас. Светът ненавижда евреите затова, че те не му носят добрина и затова причиняват само страдания. Всички народи обвиняват Израел, че са източник на всичките беди. С това те искат да кажат, че Израел има възможност да стане източник на доброто за целия свят, но не го прави!

Антисемитизмът е свидетелство, че всички народи се чувстват зависими от Израел. Представете си какво тежко състояние е това. Сякаш си попаднал под пълната зависимост на съседа, който е събрал срещу теб пълно досие и има възможността да разкрие пред близки, роднини всичките ти тайни, лъжи и престъпления, които са изпълвали твоя досегашен живот.

Той държи това досие с компромати и по малко разкрива факт след факт: оттук – оттам, доставяйки ти с това страшно страдание. И това той го прави преднамерено, като умен и хитър престъпник, без да те оставя на мира нито денем нито нощем, измъчвайки те ден след ден.

Как би се чувствал в такава ситуация? Това може ли да се нарече живот? Твоят живот би станал по-тежък от смъртта! Той би се превърнал в едно непрекъснато страдание, обновяващо се всеки миг, когато не знаеш, какво да очакваш. Ето, така се чувстват народите на света и това усещане се усилва с всеки изминал ден.

Въпрос: Кое точно предизвиква именно такова чувство спрямо Израел?

Отговор: Причината е в това, че народът на Израел не е Единен. Ние трябва да се обединим и тогава през нас ще потече светлината, Висшата сила, която ще повлияе на света и ще наложи ред.

А със своето разединение, ние носим само вреда на света. И от нас не може да потече Висшата сила към света. Ние не обучаваме света, как да се обединява. Целият свят трябва да е организиран в една единна глобална система – хората трябва да се обединят помежду си и да станат като едно тяло, като един човек с едно сърце.

Народът на Израел със своето обединение трябва да стане за пример и да помогне на всички останали да се обединят като него.

От 425–та беседа за новото време, 12.08.2014

[141627]

Войната между доброто и злото

каббалист Михаэль ЛайтманВъпрос: През последната война в народа на Израел се разкрива топлото усещане за единство – това е само малък привкус от онази голяма връзка, която трябва да съществува между всички хора?

Отговор: Напълно вярно. Такава връзка трябва да съществува между всички хора по света без изключение. Всеки трябва да почувства останалите като свои кръвни братя. И този пример трябва да е показан от народа на Израел: да даде за тази цел сила, енергия и да помогне на другите да се организират.

Тъкмо за това говорят антисемитите, само че под друга форма, защото те още нито веднъж не са получили от народа на Израел никаква помощ. И затова те ни молят не просто да им донесем нещо добро, а ни обвиняват в това, че сме източник на всички страдания.

Въпрос: Как съединението по време на войната възникнало у народа на Израил, е повлияло на света?

Отговор: То още не е повлияло на света, защото все още не сме се обединили истински. За сега все още сме далече от състоянието, като един човек с едно сърце. Ние трябва да организираме такива процеси, които да доведат народа до всеобщо единство. А също така трябва да се обясни на целия свят, че ние изграждаме пример за всички.

Процесът, който трябва да се извърви от Израел, за обединение на народа, е предназначен и за останалите народи. Това означава да ”стане светлина за всички народи в света”, ”духовни служители и свят народ”. Без включването в този процес на всички народи, сътворението няма да стане единна интегрална система.

Народът на Израел вече се намира в такова състояние. Сега на него е възложена допълнителна задача: не просто да се обединява помежду си, както някога, а за да доведе целия свят до поправяне. Затова, това се нарича пълно освобождение, последно поколение.

Цялото човечество трябва да достигне до такова съединение, което някога е съществувало в народа на Израел. И ние не просто се завръщаме към онова състояние. Ние не се съединяваме заради това, просто да се съединим помежду си – а за да обединим другите. Това изначално е друга задача, ново стъпало, направление, цел.

Затова трябва да се разпространи това знание сред народа на Израел, а също и между народите на света. Тъкмо това сега се каним да направим: да се обединим, за да обединим народа на Израел и след него – целия свят. Трябва да помним за тази цел от самото му начало, както е казано: ”Крайната цел е заложена още в самото начало на замисъла”.

Затова трябва да разпространяваме науката кабала и всичко което тя казва за поправянето на света и за мисията на народа на Израел. И ние ще видим, доколко това ще бъде прието от света.

Ако не направим това, то целият свят ще се присъедини към Газа. Представете си, ако целият свят се събере в Газа и се присъединят към нея с цялото си сърце и душа, да изпращат военни кораби, оръжия, ракети, помощ. Какво ще правим ние тогава?

И така ще се случи, ако не трансформираме тези войни между доброто и злото – вътре в себе си, да ги насочим срещу своето зло, своето съпротивление към обединение. Тази война между Гог и Магог е описана много добре от пророците. Казано е, че целият свят ще се присъедини към нашия враг, например към оня, който ни се представя на дадения момент като Хамас.

Но реално, никакъв враг не съществува – ние сами го материализираме чрез нашето разделение. Ако ние искаме, Хамас да изчезне, трябва просто да се обединим.. Хамас няма друга задача, освен да обедини народа на Израел.

Всички войни и страдания са насочени само с една цел – да ни накарат да усетим силата на единство и да се издигнем на нивото на единното съзнание. Но ние виждаме, че веднага щом войната завършва и ситуацията се успокои малко, ние веднага се сриваме, падаме от нивото на единството.

И кой е отговорен за това, народът на Израел да не пада от това ниво на единство? Онези, които притежават методиката на кабала, обединението. Тоест хората, изучаващи науката кабала и разбиращи цялата програма на процеса на силите за поправяне, отговорни за всичко случващо се, трябва да предадат на целия народ методиката за обединение.

От 425-та беседа за новото време, 12.08.2014

[141677]

Нобеловата награда – не е „светлина за народите”

каббалист Михаэль ЛайтманВъпрос: Вие казвате, че народът на Израел не изпълнява своето предназначение – да бъде ”светлина за народите”. Нима ние не сме се опитвали да донесем светлина на света в продължение на цялата история?

Отговор: Как, по какъв начин? Със своите успехи в бизнеса или в изкуството? Със своите Нобелови награди? Тава не е онази светлина, която трябваше да донесем на народите на света.

Да, те са заимствали от нас много неща, дори уикенда. Но никога не сме реализирали истински този завет – да бъдем ”светлина за народите”.

Преди всичко, трябва да разберем, за каква светлина става дума. Свойството любов, равенство, единство – ето, това е ”светлина”. Като цяло – силата за отдаване се подразделя на много въздействия, в зависимост от това, на кого тя въздейства, с каква сила и на какво ниво.

Но ние така не действаме. Дори помежду си не сме постигнали това, независимо, че ние самите трябва да станем източник на такава светлина, или поне преходно звено, за да може чрез нас да преминава към народите това въздействие на Висшата сила, силата за отдаване и любов, всеобхватните сили на Природата.

Днес, за първи път в историята ще ни се наложи да направим това. А до сега дори не сме опитвали да го направим, а и не сме били длъжни, защото не сме били все още достойни, не сме били готови на това. Едва сега настъпи времето, когато трябва да го осъществим.

Въпрос: Съвременният антисемитизъм свидетелства ли за това? Защото той е съществувал винаги.

Ответ: Антисемитизмът за нас е един от признаците, че е настъпило времето да се действа. Да, той съществува отдавна. Неговото начало е заложено още в Древния Вавилон преди 3500 години.

Човечеството през онази епоха са се разделили на две: едната част тръгнала след Авраам, който призовавал към обединение, а другата тръгнала след Нимрод и се разпиляла по Земята. От тогава в природата всеки случаен човек, дори да не е свързан по никакъв начин с евреите, е заложена ненавистта към тях.

Въпрос: Народите взели от евреите философските концепции, монотеизма, уикенда, и други неща. Но не взели единството …

Отговор: Не сме го взели, защото тогава не сме го имали. Не е било във вид пригоден за света. В онези времена сме били много далече от народа. Вярно, древногръцките философи, се учили от нашите пророци, черпили са отделни знания, откъси и идеи от науката кабала и от тях създали своите представи за нещата.

Но така или иначе, антисемитизмът е закономерно явление. И вместо да се борим с него ”чело в чело”, ние трябва да се обединяваме помежду си. Ето, това единство хората от народа ще вземат от нас, дори ако ние не го разпространяваме. Тъй като светлината на живота преминава през света чрез нас.

Въпрос: Как изглежда тази картина в очите на нашия народ? Такъв живот, който ще ги закачи за ”живо” и ще ги накара да се учат от нас как да се обединяват?

Отговор: Не трябва да мислим как да ги привлечем на наша страна. Ние трябва единствено да мислим, как ще изградим своя живот в съответствие със задачите на народ, който е избран. Ние трябва да се съединяваме ”като един човек с едно сърце” и все повече да развиваме този съюз. С това ще отклоним от нас всички проблеми и ще донесем светлина за света, който ще се успокои и ще поеме по пътя на поправяне.

От програмата „Антисемитизъм”, №13, 18.06.2014

[141283]

Да открием формулата за щастието

каббалист Михаэль ЛайтманКонгрес в Сочи. Урок №1

Щастието не се измерва чрез благосъстоянието, успехите в бизнеса, размера на къщата, броя на електрическите устройства в нея. Невъзможно е да бъде измерено чрез материални ценности.

Преди всичко, чувството на щастие не е индивидуално, субективно. То обхваща цели групи от хора. От една страна, в индекса на щастието има показател за интегралност: ако всички около мен са нещастни, то аз не мога да бъда щастлив.

Мога, например, да се чувствам силен – и то временно, тъй като за това също е необходимо одобрение на определена част от обществото. Можем да чувстваме щастие в колективното обединение, когато между хората има поддръжка и съгласие.

Второ, макар на човек да му се иска да постигне това, на което го учат в обществото: пари, обществено положение, власт, слава и т.н. – в действителност той подсъзнателно търси усещане за щастие.

Но тъй като не го учат на това, той през целия си живот си остава нещастен, с чувството за пълна нереализираност. Към края на дните си, като се обърне към миналото си, той разбира, че в неговия живот не е имало никакъв смисъл: нито за себе си, нито за децата си, нито за внуците му. Те, както и самият той, няма да бъдат щастливи.

Затова най важното нещо в живота е да намерим формулата за щастие и да научим и другите на това. Нещо повече, ако не научиш другите, самият ти няма да бъдеш щастлив, защото чувството за щастие, както показват проучванията, зависи от усещането за щастие на хората около нас . Именно това е, на което мъдростта на кабала ни учи.

От 1-я урок от конгреса в Сочи, 13.07.2014

[140423]

Вътрешното разделение е по-страшно от външните врагове

каббалист Михаэль ЛайтманВъпрос: Какво означава целият народ да се обедини?

Отговор: Да се обединим означава да се намираме в хармония с природата. Народ, който е постигнал хармония с природата, е свързан вътре в себе си, като цялата природа: неживата, растителната природа и животинския свят.

Всички се съединяват в една система: всички нива и части на природата. Неживата природа поддържа растителния свят, а растенията – животните. Всичко в природата е подчинено на кръговрата и включването едно към друго, представлявайки затворена сфера. Всичко – освен човека.

Хората – това е особено явление на земята, защото те изначално по природа са разрушители. Така е направено специално, за да ни се даде възможност със собствени усилия да се свържем помежду си и с цялата природа в такава, единна, интегрална форма в една обща система.

Хората в такава форма, работещи над себе си, за да се съединят помежду си, а след това да се присъединят към цялата интегрална природа – се наричат евреи (ехуди). Защото те се стремят към единство (ихуд), към съединение, милосърдие и любов.

И постепенно това поправяне трябва да се разпространи между цялото човечество. Започнал го е нашият прародител Авраам, живеещ в древния Вавилон, който събрал всички, които са се съгласили с тази идея и е създал от тях група. Тази група станала основа за народа на Израел.

Следващият етап на напредък на тази група са събитията на планината Синай. Там те приели условието да се обединят, като един човек с едно сърце. Така те се превърнали в народ, народа на Израел, в основата на който е заложено това условие за единство.

Народът на Израел не прилича на нито един народ, сформиран някъде в определена местност и носещ характера на националния ген. Всеки французин може да премине през гиюр и да стане евреин, преставайки да е французин. Тоест той ще приеме условието: да се съедини с народа на Израел.

В наше време такова единство не съществува и това е признак, че все още се намираме в изгнание. Изгнание означава разделение, а освобождение – обединяване на народа. Днес ние не сме народ, а събрани изгнаници.

Реплика: Но мен повече ме интересува конфликта ни с палестинците, отколкото вътрешното разединение в народа на Израел!

Отговор: Но конфликтът между Израел и палестинците е невъзможно да бъде решен без нашето вътрешно обединение. А скоро този конфликт ще се превърне в противопоставяне с целия свят – ще ни бъде невъзможно да излезем извън границите ни.

Събитията ще се развиват така, че ще се озовем в ситуация, когато нищо няма да можем да направим със своите съседи. Те ще могат да ни замерят с ракети, както си поискат. А ние няма да можем да им отвърнем, защото целият свят ще започне така да крещи по нас за всяка жертва от противниковата страна, че Израел ще се окаже с напълно вързани ръце.

Максимум, ще можем да взривим няколко празни къщи на територията на Палестина. Но така не ще спечелим войната.

Израел ще се озове срещу целия свят, а не срещу арабите. Тъй като целият свят е зад арабите и ни заплашват: ”Да не сте посмели да убивате някого!”. А когато арабите убиват евреи, светът не обръща внимание на това. И тогава, какво ще правим в тази ситуация без изход?

Някои предлагат да игнорираме целия свят, да влезем в Газа и да я разрушим цялата. Но доколко можем да си позволим това? Утре ще излезе резолюция на ООН и всички страни ще скъсат с нас всякакви отношения: сътрудничество, търговия, промишленост, банкови връзки. И тогава Израел ще се озове в пълна изолация и това ще ни убие. В днешния свят държавата не може да съществува, ако не е свързана с другите държави.

Въпрос: Но какво да направим, ако ситуацията става все по-лоша? Терористите стават все по-изкусни – излизат от морето, из под земята, отвсякъде! Ако някога ракетите достигаха южните градове, то сега достигат до всяка точка на Израел. А вие казвате, че не трябва да ги унищожаваме, защото ще се озовем в международна изолация?

Отговор: Но ние не можем да сринем Газа с бомби. Всички, които призовават към това, просто си правят политически имидж за кратко време. Всички разбират, че светът няма да ни го позволи. Това е напълно ясно. В света властва международно обществено мнение – мнението на публиката, а не на правителството.

И от целия свят излиза единно мнение срещу Израел. За тази ситуация нямаме никакво решение, освен вътрешно да обединяваме народа. Ако започнем да работим над своите вътрешни отношения в израелското общество, то ще станем пример за целия свят и тези добри отношения ще се проектират върху целия свят. По такъв начин в света ще настъпи спокойствие във всички области, започвайки от семейството, бизнеса и до международните отношения и политика.

И затова няма да се налага да чакаме, докато такова обединение се случи с народа на Израел. Щом само започнем да прилагаме усилия за такова обединение, веднага ще видим как целият свят и дори враждебните ни съседи веднага ще променят своето отношение към нас.

Стига ни да положим едно зрънце на блюдото на везните, в полза на единството на Израел и нашите противници ще прибавят хиляди килограма зърно в полза на обединението и доброто отношение към Израел.

От 421-а беседа за новия живот, 17.07.2014

[140863]

„Евреи” – това не е националност, а мисия

каббалист Михаэль ЛайтманВъпрос: Арабите не враждуват само с Израел, но и помежду си. В много от арабските страни се водят граждански войни, в които братя се унищожават безжалостно помежду си, прилагайки всички видове оръжия, даже и химическо. Вече е очевидно, че лошата връзка между хората разрушава света.

Отговор: Също така и промишлеността, и търговията са обвързани по такъв негативен начин, че ние разрушаваме земното кълбо, опустошаваме природните ресурси. Ние се самоубиваме със собствения си егоизъм, който ни разделя и ни кара да враждуваме помежду си.

Това, което разрушава нашия живот днес, в 21 век – е лошата връзка между хората. Ако на някого му се отдаде да покаже пример за  добра връзка между хората, той ще стане положителен фактор, влияещ на целия свят с добрата сила – и в това се състои предназначението на държавата Израел. Никой друг не може да поведе света и да му донесе мир, спокойствие, освен Израел.

Светът се намира в глобална криза, която е обхванала абсолютно всички. Тази криза ще продължава да се развива, разширява, задълбочава, поглъщайки ни и нас. Тя е като яма, зейнала под краката ни, в която ще падаме един след друг. За сега не усещаме кризата до такава степен, но вече разбираме, че нямаме лостове за нейното управление и не сме способни да я контролираме. Човечеството се озова напълно безпомощно пред нея и нищо не може да направи. Това е криза на семейството, отношението на човека към света, към децата, към ближния, към Природата.

Това е криза на самата природа, на климата. В нея ние губим надеждата за живот, формата на нашето съществуване, неговата цел. Хората са обхванати от такова отчаяние, че не е ясно за какво трябва да се живее. И тук, в света постепенно се оформя мнението, че целият проблем е в евреите, и тъкмо в Израел…

Тази ненавист към евреите – обичайният антисемитизъм и новороденият ”антиизраелизъм” няма да се прекратят, а само ще растат. Трябва да се разбере, че тези претенции към евреите изхождат от самата природа. Затова трябва да се изследват и да се изясни, доколко те са справедливи.

Ако ние се обърнем с този въпрос към нашите източници, т.е. към науката кабала, която се явява истинската Тора, лежаща в основите на народа на Израел, в неговите образования и организации от преди хиляди години, то ще видим, че претенциите са правилни.

Кабала ни обяснява защо народите на света ненавиждат Израел. Тъй като той трябва да бъде светлина за всички народи – да свети на всичките седем милиарда. Това е негово задължение, заради което съществува на тази земя.

Такава националност ”евреи” няма! Има французи, испанци, руснаци, англичани, но народът на Израел е необикновен народ. Всеки случаен човек в света, желаещ да премине гиюр и да се присъедини към народа на Израел, става евреин. Той поддържа единството (ихуд) и затова се нарича евреин (егуди).

От 421-a беседа за новия живот, 17.07.2014

[140735]

Добър или лош образец за всички народи

каббалист Михаэль ЛайтманВъв всяка интегрална система всеки елемент влияе на всички. Ясно е, че ако в системата съществуват всеобщи взаимовръзки и всеки зависи от всеки, и всички са свързани, то всеки малък фрагмент, дори и най-малкият детайл може да наруши, да повреди работата на цялата система, и да послужи за лош пример на всички останали.

Духовната интегрална система се отличава с това, че при нея същият принцип действа и в положителна посока. Един неизправен елемент може да повреди цялата система, а един правилно действащ елемент може да я изпълни цялата. Това е особената добавка, съществуваща в духовната система. Всеки абсорбира и съдържа в себе си цялата система и за това може да поправи всички.

За сега ние не сме способни да възприемем това. Когато чрез светлината, възвръщаща към източника, ние започнем да усещаме строежа на духовната система, ще разберем, че в нея частното и общото са равни. За сега на равенството при нас влияе степента на важност на всеки, неговата зависимост.

Но истината е, че този духовен принцип „Общото и частното са равни“ означава , че няма общо и частно – има само едно: една душа и една светлина.

За да постигнем поправяне, ние сме разположени в неговото противоположно състояние. Отначало със собствени усилия ние трябва да разкрием своето зло, а след това да се отделим от него и да поискаме да правим добро. И тогава ще открием липсата на единството, което трябва да достигнем.

В процеса на постигане на единството има разлика между двете части на системата. Едната, която се казва Израел – „яшар –ел“ (право към Твореца), има връзка с висшата светлина, висшата сила и може да я привлича с цел да поправи себе си и цялата система. Тоест Израел е длъжен да се поправи заради цялата система.

А другата част на системата, наричаща се народите на света, не може сама да привлича светлината, възвръща към източника, и да се обедини, независимо, че желае това. Ето защо тази част се чувства негативно зависима от Израел, защото не получава храна от него, напълване. Израел не проявява единство вътре в себе си и затова не проектира единство в народите на света. Независимо, че той е длъжен да бъде образец за другите и да носи светлината на народите на света.

Това не е обикновен пример за добри човешки отношения – той действа не на земно, а на духовно равнище. В момента, когато Израел се обедини, той се превръща в система, посредством която светлината може да достигне до народите на света. И тогава те също ще се обединят, а техният живот ще се напълни със светлина.

Ето защо всичко зависи от тази част на човечеството, която се нарича Израел, и това става очевидно, ако погледнем как народите на света се отнасят към него.

От урока по статия на Рабаш, 21.07.2014

[139955]

Народът на Израел в съвременния свят

каббалист Михаэль ЛайтманВъпрос: Какво властва днес над народа на Израел? В какво състояние се намира той?

Отговор: Над народа на Израел днес властва скритието. В неговата среда няма лъжливи философски концепции, няма истина във вид на науката кабала, няма нищо, а има само телесни пориви на разума и чувствата – да се напълни с нещо, без всяка духовна съставна или поне с нейния човешки аналог.

Аз не казвам, че в останалия свят работите стоят по-иначе, но там критериите са други. Народът на Израел оценяваме и сравняваме с онези времена, когато той се е намирал на духовна висота – излиза, че днес той се е озовал на най-ниското материално стъпало. Духовното го няма, и няма устрем към него. Всички са объркани, но уверени в собствената си компетентност.

На хората този материален свят им е ясен, като в бял ден, и нищо друго не им трябва – само финансово процъфтяване, само успехи в обичайния живот. Никаква връзка, никакъв контакт с духовната роля на народа, с неговия дълг към света. Всичко това е непознато, невиждано. По този начин, народът се намира в безсъзнание, подобно на болен, който лежи на легло в безсъзнание, докато лекарският консулт решава какво да прави с него.

При това, аз говоря за народа на Израел, живеещ на земята Израел. Тъй като асимилацията във външния свят е достигнала до границата, зад която се губи връзката дори с външните атрибути на народа. Всъщност тези хора не могат да се нарекат и евреи. Възможно е някой все още да идва в синагогата, за да произнесе възпоменателна молитва в Съдния ден или да даде пари за благотворителност, но младежта скъса и тази връзка. И затова извън държавата Израел няма вече такова понятие като ”народ на Израел”.

Напротив, между Израелтяните и диаспората цари разединение. Достатъчно е да погледнете на американските евреи, които са разсеяни физически и морално: те не се грижат за Израел, а само за себе си, и дори искат да покажат, че не им е до Израел, че в Америка те са като всички останали, предани на страната, в която живеят. Някога те се гордееха със своята принадлежност към още нещо, към своите корени, а днес – НЕ.

Те се стремят да демонстрират не само разрива с народа си, но и нещо повече, своето пренебрежение към него. Някои биха предпочели изобщо да не съществува Израел. Не случайно като помощници на Обама има толкова евреи. Дори гласуването в еврейския сектор говори много. В такива обстоятелства понятието ”народ на Израел” става твърде теоретично, а на практика не съществува съвсем.

От тук следва, че званието ”народ на Израел” се полага на онези, които са излезли от разбиването и от общата световна разруха, които започват да се измъкват от най-различни ъгълчета на света и да се съединяват в групи, устремени направо към Твореца (яшар Ел  – ישר-אל). Това всъщност е народът на Израел (ישראל) –  с други думи, нашата организация с всичките ѝ участници, събрани от общочовешкия съвременен Вавилон.

Такава е сегашната ситуация и тя не трябва да се пренебрегва: днес сме длъжни да се погрижим поне за евреите, живеещи на земята Израел, тъй като те са обединени от обща материална съдба. Не случайно те са се озовали на едно място, това също е направено от Висшето управление. Което означава, че ние трябва да се отнесем към тях като към хора, които в себе си носят решимот (духовни гени), останали след разбиването, от предходните състояния. По време на Храма те са се намирали на духовна висота и вече са реализирали своя потенциал. Затова ние трябва да ги пробуждаме, както пише Баал а-Сулам в статиите си ”Даряването на Тора” и ”Поръчителство”.

И така има ”народ Израел” в духовен смисъл, съгласно намерението ”направо към Твореца” – онези, които се присъединяват към нашата световна група; и има ”народ Израел” в общоприетия смисъл – евреи по рождение, в които също така са заложени решимот от минали духовни състояния и шанс да се пробудят към поправяне, много по-високи от представителите на другите народи.

От урок по статията ”Кабала и Философията”, 24,12.2012

[96304]

Да се учим на науката за сближаване на сърцата

каббалист Михаэль ЛайтманВъпрос: Как да обясним на хората, какво е това светлина, която ни възвръща към Източника? Никой няма да ми повярва за нея.

Отговор: Въвлечи ги в такова действие, че те сами да почувстват тази сила. По-малко думи – главното е човек да получи усещането, че тъкмо в съединението между нас може да се създаде добро състояние.

Трябва да се постигне единство и да сближим сърцата си, и тогава хората ще почувстват, че вътре в това съединение на сърцата присъства общата, висша за всички сила, която може да вземе връх над тях и да ги напълни до съвършенство.

Ако дадем на хората тези преживявания, то няма да има нужда от обяснения, както на лекция в университета, от гледната точка на логиката. Но тук няма никаква логика – това е напълно ирационална вещ.

Ирационално явление, което означава, че в него не може да се види ясно системата, действаща между началното състояние и резултата. Системата е скрита, защото ние нямаме сетивни органи и органи на разума, позволяващи ни да я видим.

Това е вътрешната система на Природата, която е невидима за нас. Но приближавайки се към нея, започваме да я различаваме и този свят ще ни се стори прозрачен. Ще се появят връзките между всичките ѝ части, и тогава ще се вижда как сме свързани, ние, Израел, всички хора и всички случващи се с нас събития.

Тогава ще ни стане ясно, че за нас друг изход от това състояние няма: първо, ние като притежатели на тази методика, сме задължени да излезем и да започнем да я обясняваме. И трябва да се обяснява не спрямо разума, а спрямо чувствата на хората, превеждайки ги през определено състояние и да изпълняваме с тях упражнения, от които те ще получат разбиране.

Хората сами ще си изяснят отговора, обсъждайки нашите въпроси в кръга. Ние не трябва да им подсказваме отговора – нека сами да го намерят и така ден след ден те ще напредват.

Това е игра! Така малкото дете се учи от живота. Може да му обясняваш хиляди пъти, но това няма да му помогне, докато то само не се постарае, и накрая успее. По този начин, то се учи. Не може да се размине без усилия, без да са вложени сили в нашето дело. Така ние се учим и растем.

Организираме семинари и задаваме въпросите в кръга, а кръгът трябва да достигне такова състояние, че вътре в него, в това състояние на единство, на всички да им стане ясен отговорът.

Това е естественото, истинско обучение, с една дума, като при малките деца. По такъв начин ние се разкриваме, развиваме, растем, а не повтаряме безсмислено нечии думи или мнения, като някаква мантра. Само така човек израства.

Без да обръщаме внимание на създалото се положение, на ракетите, ние трябва да достигнем до всяко кътче, където можем да бъдем чути, дори в бомбоубежищата и да направим всичко, което се изисква от нас в това време.

От програмата ”Мисията на народа на Израел”, 08.07.2014

[140082]

Без комуникация между нас – светът не съществува

каббалист Михаэль ЛайтманСвикнали сме да възприемаме всичко през разума си, с рационални доказателства, обяснения. Дори и част от тях да е скрита, но ако някакви фрагменти вече са се разкрили, между които все още има неясноти, то вече можем да съставим някаква картина и да живеем с нея. Но за широката публика такива обяснения не са нужни – нейното възприятие е по-чувствено.

Просто трябва да се основаваме на цялата наша история. Израел е народ, организиран от Авраам и Моисей, като особена общност от хора, живеещи като един човек с едно сърце по законите на любовта към ближния като към самия себе си. Това е условие, въз основата на което съществува народът на Израел. Ако падаме от това ниво до нивото на безпричинна ненавист, достигаме до разрушаване на народа и излизаме в изгнание.

Сега е нужно за сметка на изпълнението на всички необходими условия да укрепим единството и да станем като един човек с едно сърце. Тогава се наричаме народ на Израел, на земята на Израел.

Всичко, което става около нас – изобщо не е важно. То идва единствено с цел да ни задължи да изпълним това условие. Всичко това трябва постепенно да бъде донесено до народа на чувствено ниво, през сърцето. Всъщност ние обясняваме при какви условия можем да продължим своето съществуване.

Всичко това е съвършено странно, нелогично и ирационално. Народът на Израел е странно явление в този свят и това е известно на всички. Но това ирационално образование е по-порочно и устойчиво от всички останали народи, които са съществували в историята.

Всичко това трябва незабавно да бъде огласено и абсолютно открито, без всякакви спирачки. Народът е готов за това и с всеки изминат ден неговото положение само ще се влошава. Новата тенденция е в това, че днес основното управление се осъществява чрез широките маси. Главното оръжие е широкото световно мнение, което задължава всяка страна да действа съгласно него, а не иначе.

В такава форма, чрез частите на човечеството, Творецът ни управлява. А силата на оръжието вече нищо не решава – войната преминава на друго ниво: на нивото на противопоставяне на мненията. В действителност, това е война на средствата за масова информация. Всичко се определя от това, кой управлява средствата за масова информация и какъв тип са те. В крайна сметка, трябва да разберем, че ако няма комуникации между хората, то няма да има и мир!

От урока по статия от книгата “Шамати”, 17.07.2014

[139701]

Израел не е националност, а стремеж към висшето

каббалист Михаэль ЛайтманИзраел, това са тези души, които са получили духовно пробуждане още от времето на древен Вавилон. Това са тези вавилонци, в които някога е възникнал стремежът да се уподобят на Твореца, и се е проявило в това, че са започнали да търсят смисъла на живота.

Този стремеж се изразява и в наше време в такива външни признаци. Всеки човек, който има стремеж “направо към Твореца” и който иска да разкрие висшето управление, да се свърже с него и да зависи от него, се нарича Израел. Най-важното в живота му е да разкрие неговата същност, смисъл.

Израел, това не е националност, а стремеж. Затова всички хора, всички националност, които са получили този стремеж, се обединяват заедно. За първи път такова обединение е възникнало за сметка на Авраам, а за втори път – за сметка на Мойсей. То има за цел да ни доведе до необходимостта да станем един човек с едно сърце.

В такава форма Израел става подобен на висшата светлина и се превръща в тръба, в канал за висшата светлина, който протича чрез Израел към останалите народи. В това се състои мисията на Израел.

Но ако Израел не изпълнява мисията си, тогава народите започват да го обвиняват, под най-различни форми го подтикват към това, ненавиждат го, което се нарича антисемитизъм. Те изискват от Израел добро поведение, защото от това зависи целият им живот.

Затова те започват да обвиняват Израел във всяко зло, случващо се по света. Тази зависимост я чувстват дори такива народи, които въобще не знаят Израел и никога не са се сблъсквали с него. Днес най-големият антисемитизъм се проявява в Южна Корея, въпреки че тя никак не е свързана с Израел. Така те чувстват и така чувства всеки, който е зависим от Израел.

От строежа на света става ясно, че Израел е преходен канал за висшата светлина към цялото човечество. Ако в народа на Израел цари единство, тогава този канал се отваря, но ако в Израел има разкол, този канал се запушва изцяло. От това става ясно, че Израел се намира в най-решаващата точка, от която зависи в какво състояние ще се окажат всички: в добро или лошо.

Народите нямат свобода на избора в това. Те могат само да въздействат на Израел и да го задължат да се измени. Трябва да им бъде обяснена тази схема, която те и без това чувстват интуитивно. Те трябва само да разберат, какво именно трябва да изискват от Израел: обединение и нищо повече! Защото обикновен натиск няма да помогне.

А Израел дори сам не разбира, какво изискват от него. Затова в наше време се разкрива науката кабала, когато вече става възможно тази система да бъде поправена. Кабалистите преди много поколения са говорили за нашите дни. И в последния век кабалистите също са сочили към нашето време, казвайки, че най-накрая ще се появи възможността да се реализира това единство.

Всеки човек по света трябва да се присъедини към общото единство. Ние не знаем кой се отнася към народите по света и кой се отнася към Израел. Всеки човек, стремящ се към единство, така че с тази нова своя природа да достигне висшата светлина, се нарича Израел. Всички такива хора трябва да се обединят и така да привлекат светлината към всички обитатели на този свят.

Това означава получаване на висшата светлина заради отдаването ѝ долу, на творенията. В това се състои мисията на Израел.

От урока по статия на Рабаш, 21.07.2014

[140075]

Науката, разкриваща тайните на Вселената

каббалист Михаэль ЛайтманКонгрес в България. Урок №4

Ние живеем в много интересно, неразбираемо време. Човечеството винаги е разработвало дългосрочни планове за 10 или за 50 години напред. Но преди 30 или 40 години ние загубихме строгите ориентири на живота и не знаем, за какво всъщност съществуваме и се развиваме.

В такова състояние се намира почти всеки човек, семейство или държава. То дотолкова властва над нас, че хората вече не желаят особено да се учат, защото не виждат резултата. Децата не са свързани с родителите, не желаят да създават семейства, да се женят, да раждат деца.

Те нямат някаква ясна определена цел за съществуване: да си построят дом, да отгледат деца и т.н. Човек загуби вкус към обикновения живот. Много хора в света се намират в депресия, и за да забравят, употребяват наркотици. Стремително расте брооят на разводите.

Това неразбираемо време ни говори, че ние постепенно се отчуждаваме и губим връзката помежду си, с роднините и държавата. Някога между близките хора имаше здрава връзка. Днес такава няма, човек може да замине за друга държава и спокойно да живее в обществото на друг народ и друга култура.

Усещането за безсмислието на нашето съществуване дотолкова е повсеместно в света, че ние дори не си задаваме никакви въпроси, цели и не се замисляме, какво ще се случи след 30, 40, 50 или след 100 години. Ако по-рано това не интересуваше човека, а държавата, то сега не интересува никого. Всички живеят само за деня, за да е по-леко и по-просто.

Никога светът не се е намирал в такова състояние, което е признак за преходен процес. Тъй като трябва да преминем от едно състояние в друго, т.е. да започнем да търсим нови ценности, за които си струва да се живее. Днес човек няма такива ценности. Тази безцелност ни ужасява. Човек дори и да иска, не може да осъществи надеждите и целите си. Всичко в света се размива на всички нива: на материално, духовно, държавно, културно и физическо.

Тъкмо в такова време ни се разкрива и науката кабала, която се е зародила преди 3800 години в древния Вавилон. В нея се разказва, че в древността вече сме преминавали през такова състояние на изолираност, каквото усещаме днес. Нашият егоизъм се е издигнал дотолкова, че сме загубили връзката помежду си и сме се разпръснали по цялата земя от здравите Вавилонски връзки, в които сме живели, работели, трудили. От онова време са останали много паметници, напомнящи ни за вавилонското разделение.

Днес ние започваме да навлизаме в такива състояния, само че на ново ниво. Днес планетата ни е станала толкова малка, както древният Вавилон, и ние като Вавилонците не знаем какво да правим. Отново не ни е ясно, как можем да живеем заедно. Ние не желаем това, затова се развеждаме, изоставяме, заминаваме. Всеки се чувства индивидуалист.

Науката кабала ни говори, че трябва да се издигаме над своя егоизъм и да разберем, че проблемът, появяващ се в нас и в децата ни по отношение на семейството, обществото, държавата, света, възниква тъкмо затова, за да се издигнем над него и да започнем да развиваме връзката между нас.

Тази връзка ни издига към следващото ниво на съществуване. Чрез създадената от човечеството мрежа на взаимни връзки ние започваме да усещаме новия свят – съвсем ново състояние. Тъй като днес възприемаме цялата Вселена чрез нашите 5 сетивни органа, а ще можем да започнем да усещаме чрез допълнителен интегрален орган, който ще развием, ако започнем да се обединяваме в система от връзки и взаимодействия помежду си.

Тоест, вместо егоистично, чисто индивидуално възприемане на света, аз ще го усещам интегрален, взаимосвързан. Тогава ще започна да усещам цялата система, нейното творение, нейното създаване, нейното взаимодействие дотолкова, че ще получа усещане за съвсем друг свят и за самия себе си.

Днес ние усещаме, че в нашия свят съществуват определено количество години в определена система от взаимодействия помежду си. Но ако започнем да се свързваме едни с други въпреки своя егоизъм, ще получим нова система на връзка, и ще се усетим съществуващи на друго ниво, в друго интегрално измерение, където няма начало и край. Тъй като връзката с останалите ще ни позволи да виждаме света чрез другите – обемен, а не линеен, както го виждаме сега.

Това не е просто за обяснение на човек и не е лесно да се достигне до такова възприемане на света. Но в крайна сметка, с тренировки и с кабалистичната методика ние можем да постигнем това и да излезем в новата Галактика.

В науката кабала е казано, че искаме или не, ние все едно ще го постигнем. Затова се намираме в състояние на всеобща криза на природата, но самата природа е интегрална, и всичките ѝ части напълно си взаимодействат помежду си в особена хармония, а човек не може да съществува в такава хармонична картина, егоизмът го изкарва от нея. Със своята противоположност на нея, ние постоянно ѝ вредим, не желаейки да се впишем в интегралната ѝ картина, и затова усещаме нашето противопоставяне във вид на криза.

Кризата ще продължава дотогава, докато не постигнем пряко, интегрално взаимодействие, нормални връзки с природата, както всичките ѝ елементи – неживата, растителната, животинската природа, които се намират в хармония, хемостаза, равновесие. А човек, използвайки своя егоизъм и поглъщайки всичко от природата, повече отколкото му е необходимо за съществуване, нарушава тази хармония и в крайна сметка сам се довежда до криза.

Затова противопоставянето с природата ще продължава и ще ни доведе до такива удари, че все пак ще ни се наложи да си измислим начин за съществуване. Независимо от техническия прогрес, ние няма да можем да живеем нормално без правилното взаимодействие и хармония с обкръжаващия свят.

А хармония можем да се намерим само в случай, че преминем през определен период на собствено превъзпитание, да преобразим себе си, издигайки се над егоистичната си природа, и да постигнем правилно взаимодействие помежду си.

Това е основна тема в кабала, която разкрива на човека историята за неговата поява на Земята, за развитието и егоистичния край, когато е принуден да се промени. Науката кабала обяснява, как можем да се променим, за да ликвидираме кризата, която ще се усеща все по-жестоко в личен, семеен, обществен, държавен и накрая световен план.

Затова трябва да се научим да си взаимодействаме правило. За целта съществува методиката за интегрално образование и възпитание, позволяваща това да се осъществи по лек път: постепенно, с правилно взаимодействие помежду ни с помощта на специални упражнения.

Много бързо ще започнат да ни се разкриват съвършено други сили в природата, противоположни на отрицателните егоистични сили, които ни сблъскват помежду ни. И човек ще почувства, че може да ги уравновеси с помощта на алтруистичните сили дотолкова, че ще започне да усеща света като добър, а не като зъл.

Той започва да разбира силите на природата, защо тя така взаимодейства с него, по какъв начин той може да използва правилно нейните сили заради себе си и наистина да спечели от своето съществуване.

Когато човек започне правилно да взаимодейства с другите хора, т.е. да се включва в правилна връзка с тях, той започва да усеща себе си съществуващ в особена мрежа на връзка, съединяваща абсолютно всички.

Той ще усети, че е извън понятието време, пространство, движение и съществува в съвсем друг обем, в който не е тялото на всеки от нас, а нашето общо тяло, общото ни интегрално съществуване, когато започваме да преминаваме в друго състояние, в друго измерение. При това, нашият свят ще се разтвори в нашите усещания, и вместо него ще започнем да усещаме така наречения Висш свят, т.е. такова съвместно съществуване между нас, в което ще изчезне понятието за време, пространство, движение, стареене и смърт.

Ние ще престанем да усещаме нашия свят такъв, какъвто е, защото ще проникнем в неговото вътрешно постижение. Тъй като за сега го усещаме с петте си органа за осезание и затова усещаме обкръжаващия ни свят дотогава, докато съществува физическото ни тяло. А ако вместо него създадем друго тяло, представляващо нашата взаимовръзка, то чрез нея ние ще започнем да усещаме цялото обкръжаващо ни пространство в неговия истински вид – без изкривявания и без да е ограничена от нашето тяло.

Човек, занимаващ се със собственото си поправяне с методиката за интегрално възпитание, постепенно ще премине от усещането за нашия свят в усещането за двоен свят: и нашия, и вътрешния, висшия. А когато неговото тяло умре, той ще остане да съществува само във Висшия свят – онзи свят, който е разкрил и придобил в материалния живот.

Това е всъщност целта на науката кабала – да доведе човек до прехода на интегралното възприемане на мирозданието. Тъй като кризата, която преминаваме, е създадена специално от природата, за да ни изблъска от нашето ограничено възприятие за света, към Висшето интегрално възприемане на света чрез общото взаимно свързване.

Днес много хора по света изучават науката кабала. Някога тя е предсказвала, че човечеството ще достигне до състояние, когато с нищо не ще може да се напълни, хората ще са опустошени, ще загубят целта в живота си и смисъла за съществуване.  Всичко това ще доведе човек до въпроса за смисъла на живота.

И тогава хората постепенно ще разкрият неговата тайна. Смисълът на живота се състои не вътре в нашето тяло и не е ограничен от него, той е много по-висок. Цялата вселена, цялото мироздание – това е съвършено друга система, далеч не такава, каквато я възприемаме сега. За това вече говори и науката от нашия свят.

В рамките на нашата организация ние прилагаме всички усилия, за да дадем възможност на всеки да се занимава с науката кабала и постепенно да овладява усещането за Висшия свят.

От 4- урок на конгреса в България, 11.07.2014

[139474]

Защото аз съм скорпион

каббалист Михаэль ЛайтманАко всички ние сме интегрално свързани, то със своето отношение към другите аз определям отношението към самия себе си. Тъй като всичко в крайна сметка се завръща като бумеранг. И ако желая добро на себе си, то си струва да се вършат добри дела за всички останали. Въпросът е само в това, как да направя това?

И тук си спомняме за мъдрата притча за жабата и скорпиона. Скорпионът искал да се прехвърли на другия бряг, но реката била дълбока и помолил жабата да го пренесе на другия бряг. Жабата отговорила: ”Аз още не съм се побъркала, та нали ти ще ме ужилиш и аз ще умра!” Но скорпионът и обещал да не я хапе, защото тогава и двамата ще потънат.

Жабата му повярвала и го качила на гърба си. Но когато доплували до средата на реката, скорпионът не издържал и ужилил жабата. Жабата умряла от ухапването и потънала, и скорпионът потънал с нея, защото не можел да плува. Преди да издъхне, жабата попитала: ”Защо ме ухапа, та нали и ти сега ще умреш?!” А скорпионът отвърнал: ”Защото съм скорпион”. Той не можел да не я ухапе, тъй като природата му е такава. Той просто не е способен да се удържи.

И в това е проблемът на хората. Ние не разбираме доколко нашата природа ни задължава да правим груб и примитивен разчет в своя полза, без да ни разрешава да вземаме под внимание връзката ни с околните. Ние можем от сутрин до вечер по всички радия и теле-канали, на училище и в къщи, да си говорим за взаимното участие и всеобщите връзки, както това беше в Русия. Но ние знаем, че нищо не помага. Ние не можем да променим скорпионската си природа.

Ако наистина искаме да се променим, по добрия път да преминем от капитализъм на следващото стъпало, към по-добра структура на обществото, то това е възможно само за сметка на поправяне на човека, т.е. като изменим природата си.

Но човечеството няма средства за промяна на природата си. Единствената възможност е: да се използва вътрешната скрита сила на природата – светлината, възвръщаща ни към източника. Тази светлина също така се нарича Тора, независимо, че хората са свикнали да възприемат тази дума в неправилен смисъл. Но Тора – това е светлината за поправяне, както е казано: ”Аз създадох злото начало и към него Тора, като средство за поправяне, защото скритата в нея светлина ни възвръща при източника.”

Тоест ние имаме възможността да променим природата си дотолкова, че да се почувстваме в хармония, в една идеална система. Ние ще усетим такава пълна взаимозависимост, че за нас няма да има разлика: дали се грижа директно за себе си или се грижа за другите и чрез тях получавам.

Дори нашият егоизъм ще може да види, че отдаването е за негово благо, тъй като аз и другите – това е едно и също, едно неделимо цяло.

От урока по статия от книга ”Шамати”, 13.07.2014

[139404]

Седем милaрда задружни мравки

каббалист Михаэль ЛайтманНие можем да придобием от природата сила, която да ни промени така, че да престанем да си вредим един на друг. Така ще осъзнаем зависимостта си един от друг и това ще ни принуди да се поправим. Всичко това може да се обясни на хората, като им се предложи да създадат помежду си нови по-добри отношения.

Ние притежаваме сила, с помощта на която могат да се поправят лошите отношения между хората и нашият свят да се направи добър. Ако успеем да направим това, то животът ще стане прекрасен.

Такова изменение може да се случи чрез силата на поправяне, която ние да дадем на хората. Но за да привлечем тази сила, на нас самите ни трябва съвсем друго намерение – намерението за отдаване към ближния.

На всичките седем милaрда хора им е достатъчно желанието за постигане на добър живот на основата на добри връзки един с друг. За постигането на това е нужно единствено да се организират семинари между тях, кръгли маси, семейни срещи. Хората ще слушат и виждат колко ние сме свързани и взаимозависими един с друг и ще разберат, че си заслужава да променят своята природа.

А ние сме подобни на скорпиона, който като ужилил жабата, която го пренасяла през реката, загинал и той. Ние няма да можем със своята егоистична природа да направим нищо добро – трябва да я изменим.

Само да се гледат филми за връзки помежду ни не е достатъчно – трябва практически да изменим своята природа. Има огромна разлика между филмите и практическата реализация. Знаем, че може да говорим с много красиви думи на събранието на приятелите, а след като излезем на улицата да станем същите егоисти като всички останали. Няма изход, това е природата ни.

Но за седем милиaрда хора такива намерения са достатъчни. Ние отиваме при тях със светлината, възвръщаща към източника, провеждаме семинари и чрез нас, свише те получават сила, която ще ги промени и ще поправи отношенията между тях.

За сега тяхното желание за наслаждение е малко и не излиза от рамките на този свят. Те се намират в материалното човешко общество, съществуващо на земята. Ето защо ние можем да ги променим като им предадем висшата сила, която ще им подейства и ще поправи взаимните им отношенията.

Но ние притежаваме доста по–голямо егоистично желание и ето защо е необходимо да променим своето намерение на отдаващо. Разликата е там, че ние сме длъжни да престанем да бъдем егоисти. И така другите седем милярда населяващи света ще получат силата да не се жилят един друг. Всеки започва да разбира, че ако ужили другия, те заедно ще потънат в бурната река, като онзи глупак, който пробил дупка под себе си в общата лодка.

Получавайки силата на светлината, човек може да се защити от желанието си да нанася вреда на другите. Той разбира, че не трябва да копае дупка в общата лодка, защото тогава всички заедно ще потънат в морето на своя егоизъм.

И така в следствие на интегралното образование човек започва да усеща, че цялото човечество – това е едно тяло и трябва да се отнасяме към всички като към едно семейство. Висшата светлина ми дава способността да усещам болка от това, че съм ужилил другия. Той крещи „Ох“, а на мен ми става лошо. Не той страда, а аз, защото ние сме едно тяло, точно както ако си ударя крака, усещам болка в главния мозък.

Такава връзка ще съедини всички хора в този свят и няма да е нужно да работят срещу своята природа. Единственото, което ще се изисква от тях: за сметка на семинарите и обединението да почувстват своята зависимост от другите, като при мравките, живеещи като едно голямо семейство – милaрди мравки в един мравуняк.

Тоест на тях не им е необходимо да осъзнават своята егоистична природа. Природата си остава природа, разкрива се само тази неразрушима връзка между нас, която става очевидна. Ние така ясно ще видим системата на нашите взаимни връзки, че нанасяйки най-малката вреда на другия, ще усещаме болка в себе си.

Ето това се нарича обичай ближния като себе си. И в това няма никаква мистика – това е просто разкриване на естествената система на нашите взаимовръзки.

От урока по статия от книгата “Шамати”, 13.07.2014

[139398]

Добро за другите – означава добро и за мен

каббалист Михаэль ЛайтманЦялото човечество е едно общо тяло. Независимо, че нашият егоизъм расте и ни кара да правим само егоистични сметки, но въпреки това все повече се разкрива нашата връзка и зависимостта ни един от друг. Няма нито един човек в света,  който да не е зависим от останалите, от целия свят.

Ако днес тази връзка още не е проявена, то непременно ще се разкрие след няколко години. Ние вървим към това разкриване.

По такъв начин, съществуват едновременно две противоположни тенденции, водещи ни към неприятни кризи. От една страна, аз завися от цялото човечество и не мога да си осигуря дори най-необходимото за съществуване, ако не се свържа с всички.

Виждаме, че така взаимосвързан се изгражда и нашият живот, и този процес не може да бъде спрян. Ако проследим всяко парченце пластмаса, книжка, клечка, парче от кабел, ще видим, че са преминали през целия свят, докато не са попаднали при нас. И тази взаимозависимост нараства от ден на ден.

Нашата връзка става все по-интегрална. Но от друга страна, характерът на тази връзка става все по-егоистичен, по рязък, агресивен. Така достигаме до кризата, до точката на бифуркация, до критичната точка на поврат. Достигайки тази точка, ние можем да решим да разрушим своите връзки, щом те са толкова лоши, сякаш се развеждаме, или късаме връзката с останалите хора, които се отнасят лошо с нас.

Но ако такъв разрив още е възможен между няколко човека или в семейството, то в голям мащаб, когато става въпрос за цели държави, това води до война. Ако желаем да скъсаме със старите връзки и да създадем нов ред, то войната е неизбежна. Или трябва да намерим някакво средство, някаква уловка, с помощта на която да усилим нашата връзка, да я направим по добра.

Ние виждаме, че връзката между нас е взаимна, интегрална. Затова трябва да поправим самите себе си, за да съответстваме на тази разкриваща ни се връзка. Така, ще се почувстваме не само свързани, но и сами ще пожелаем тази връзка, ще бъдем готови доброволно да участваме в нея. И тогава вместо да воюваме и да се опитваме да разкъсаме тази лоша връзка, ние ще я поправим на добра.

Връзките между нас, укрепващи от ден на ден, могат да бъдат поправени с помощта на методиката, която ни се предоставя от науката кабала – методиката за интегралното образование.

В крайна сметка, от цялото изследване на процеса за развитие на човека и неговата природа трябва да си направим извод, че или трябва да поправим отношенията помежду си, или ще стигнем до насилие, до голям сблъсък, до ужасна война, огнищата на която вече се разгарят на различни места по света.

Затова в света се разкрива методиката за интегрално образование, в която се казва, че човек трябва да се промени. Тъй като за сега той изхожда от своята егоистична природа и винаги ще действа и работи за себе си. Каквото и да говори и колкото великодушен да се представя, всичките му намерения ще бъдат користни: за собствена изгода и във вреда на околните.

Но трябва да се обясни на хората, че днес вече е невъзможно да се действа в името на собствената изгода и във вреда на другите, ако всички сме свързани. Ако аз съм зависим от теб, а ти от мен, то аз съм длъжен да се грижа за твоето благо, а ти за моето. Нашата връзка ще работи по такъв начин, че навреждайки на теб, аз ще вредя на себе си. И същото се отнася за добротата: правейки добро на другите, аз го правя за себе си.

От урока по статия от книгата ”Шамати”, 13.07.2014

[139341]