Entries in the 'Кабала' Category

Лице в лице с Твореца

Събитията, които се случват днес в света не оставят съмнение, че не се случват по наша воля. Всички опити да ги прогнозираме или контролираме по някакъв начин се провалят.

И става все по-ясно разбирането, че всъщност всички се управляват от някаква висша сила. В кабала тя се нарича „Творец“. И така, кой е той – Твореца, който се разпорежда с целия ни живот? Защо не го усещаме явно? Защо се е скрил от човечеството?

Всъщност Твореца е разкрит за всички, само че, за да го почувстваме, трябва да променим природата си. Затова е казано: „Не всеки, който пожелае да разкрие Твореца може да го направи“. За това е необходима сериозна работа.

Преди всичко трябва да придобием допълнителни органи на възприятие, които да ни позволят да усетим Твореца. А за това трябва да променим естествените си свойства.

Орган за усещане на Твореца

Трудно ни е да си представим какви трябва да бъдат тези нови органи на възприятие. Знаем, че животните възприемат света по различен от нас начин. Кучетата например имат необикновено развити обоняние и слух, а зрението не е толкова важно за тях. Без да вижда стопанина си, на сто метра от него кучето го чува какво прави и тича към него. А миризмите служат на кучето като карта на света.

Змиите се ръководят само от топлинни усещания. За тях няма нищо друго, само топлина и студ. Но това усещане е толкова развито в змията, че за нея е достатъчно да чувства целия свят, сякаш го вижда с очите си като нас.

Ако искаме да видим света през очите на кучето, трябва да развием слуха и обонянието си като неговото. А за да възприемем света като змията, имаме нужда от остро като нейното усещане за топлина и студ. С други думи, необходимо е да се доближим до тях по свойства.

Как можем да погледнем света през „очите“ на Твореца? В крайна сметка не съвпадаме с него по свойства и затова не го улавяме с нашите сетивни органи. Твореца има такива свойства, че просто минава през нас. Ние не го усещаме, както не усещаме радиовълните, които изпълват етера. За да се свържем с него, трябва да формираме специален орган за усещане, който ще има свойства, подобни на Твореца. Какви са тези свойства? Кой е Твореца?

Погледни света през „очите“ на Твореца

Кабалистите, които са постигнали Твореца казват, че неговото свойство е абсолютно добро, любов, даряване, което се нарича с една дума – „отдаване“. Твореца е готов да отдава всичко и на всички. Ние притежаваме противоположна природа и искаме да получим всичко, което е полезно за нас от всички и колкото е възможно повече.

Всеки ден в нас се събуждат нови желания и във всеки момент искаме едно, после друго, после трето. Това е целият ни живот, всяка секунда да преследваме ново удоволствие. Следователно нашият орган за възприятие най-общо се нарича желание за получаване на наслаждение.

И в това сме абсолютно противоположни на Твореца. Възможно ли е да излезем от тази противоположност и да се приближим до него? Кабала казва, че е възможно. Работата е в това, че освен желанието за получаване на наслаждение, Твореца е заложил във всеки човек желанието да го познае. И в същото време свободата на избор да развие това желание.

Това е началната точка, от която мога да започна да се движа към Твореца. За да го направя, трябва да придобия неговите свойства. Тогава ще почувствам въздействието му като добро и благоприятно.

Свойството на Твореца е отдаване, любов, а моето е точно обратното – получаване. Но ако постигна отдаване и любов, издигайки се над егоизма си – любовта към себе си – и  съм готов да отдавам тази любов на целия свят, тогава ще мога да стана подобен на Твореца и ще мога да го усетя.

Ще започна да го забелязвам във всичко, което се случва в света, във всички действия, във всичко, което получавам и чувствам. Ще видя, че във всичко действа той: една сила, една мисъл, която през цялото време работи върху мен и постепенно ме приближава все повече и повече към себе си. До такава степен, че ще видя, че в света сме само аз и Твореца и няма никой, освен нас.

 

Егото не може да бъде унищожено

каббалист Михаэль ЛайтманВъпрос от Facebook: Кабала предлага ли да се унищожи егото?

Отговор: Не. Кабала е методика как правилно да работим с егоизма и да го използваме с пълна сила. Ето защо тя се нарича наука кабала, от думата „получаване“.

Въпрос: Тоест, да се унищожи егоизма е невъзможно?

Отговор: Не е възможно и не е необходимо.

От ТВ програмата „Новини с Михаел Лайтман“, 10.04.2018

Науката е кабала – а кой е съдията?

каббалист Михаэль ЛайтманНауката кабала работи с вътрешните качества на човека, с неговата скрита природа, свързана със силата на общата природа. А с помощта на своите природни сетивни органи ние можем да възприемем само нищожна част от реалността.

Както домашната котка, която знае само своя дом и двор и не подозира, че има още нещо друго, така и обикновеният човек живее в своя малък затворен свят. Не виждайки, че  е заобиколен от цялата Вселена и излиза в космоса, той е много ограничен в усещането на самия себе си и света.

Дари ако човекът опознае целия свят, все едно, това възприятие ще бъде ограничено, защото той не е запознат с управляващата ни система, в която се намира нашата Вселена. Но тя  е съществувала още преди появата на човека преди хиляди години и как се е управлявала? И ние самите сме произлезли в процеса на нейната еволюция.

Ако погледнем  творението става очевидно, че то се развива по поредица от причини и следствия, по особена програма, в края на която се появява човекът, и неговото появяване не е случайно.

Някога мислехме, че цялата еволюция се е зародила случайно, а Вселената съществува безкрайно. В училище са ме учили, че Вселената няма начало и няма край. Но днес учените оценяват възрастта на вселената на 14 милиарда години. Тоест, нашите възгледи се променят и ние трябва да опознаем  по-широка реалност, от тази, която ни се представя.

Ние живеем в някаква сфера, която постепенно се разширява според действието на нашето изследване. Но, все пак нашите чувства и разум остават ограничени.

Както котката притежава ограничени органи на възприятие и не е способна да види света така, както го вижда човекът, така и човекът е ограничен и не е способен да види по-широка сфера. А главното е, че ние не разкриваме програмата, която управлява цялото мироздание. Тя е напълно скрита от нас.

Ние не само не знаем какво ще се случи с нас в следващия миг, но и въобще не осъзнаваме защо и за какво съществуваме. Историята ни учи, че  не само не разбираме случващото се, но дори не можем да се учим от преживяното, през цялото време повтаряйки едни и същи грешки. С цялото си високо развитие човечеството не излиза от проблемите.

Затова, имаме ли право, при всичките допуснати от нас грешки и проблеми на построеното от нас общество, да съдим за това, колко е добра или лоша е методиката на кабала, ако цялото ни развитие ни е довело до безизходица.

Струва си преди всичко да проверим инструментите, с които ще проверяваме,  изследваме и  правим изводи. Способни ли сме да съдим обективно при нашия ограничен разум, ограничена природа и егоистичен интерес на всеки?

Наричаме се хора, но кои сме ние в действителност? – Егоистични системи, които мислят само за самите себе си и са готови на всичко,  само за да докажат своята правота и да спечелят на всяка цена за сметка на другите. Как можем да се издигнем над тези ограничения и да проверим какви средства ни предоставя науката кабала?

Защото тази наука говори за това, какво се намира над нашата природа, т.е. над нашия егоизъм, а не някъде си в небесата. Кабала не е мистика, тя говори за човека, който се издига над своето его, над своята земна егоистична природа. И тогава той може да изследва същността на своя живот, неговата цел: какво е  животът, какви са хората.

Издигайки  се над егоизма, вече е възможно да има обективно мнение. А всички останали изследователи съдят от своя егоизъм и именно затова критикуват науката кабала.

От програмата „Причини за негативното отношение към кабала“, 19.07.2017

[210631]

Статията „Кабала като наука“

Автори на статията: Ефраим Елиав, Израел, доктор на физико-математическите науки, професор по квантова химия,
Ирина Слепухина, Русия, Ръководител IT – отдел, магистър по психология

Кабала като наука

Какви асоциации възникват във вас, когато чуете думата „кабала“ – религия, мистика, червен конец, тайнопис, тайни знания? Между другото, кабала няма нищо общо с по-горе изброеното. Тя не без основание се позиционира като наука, с всички последици от този статус, включително и „практическата полза“ за човечеството, която носи в себе си, наравно (а често и въпреки) с всяка друга наука на земята.

Трудно оценимата практическа полза на науката Кабала е в разкриването на общите закони на мирозданието и действието на Единната управляваща сила (силата на Природата), предопределяща еволюцията на човечеството и мирозданието като цяло.

Разбирането на тези закони ще позволи правилно да подходим към решаването на проблемите на вече ясно усещащата се глобална криза и да изберем оптималния път на развитие в пълна хармония на взаимоотношенията на човечеството, както със самите себе си, така и с Природата, без привидно сега неизбежните световни войни и катастрофи на планетарно ниво, поставящи под съмнение въпроса за самото съществуване на човечество.

Като научна система, кабала за първи път била представена от великия учен – кабалист АРИ (XVI век). Макар, че от историческите източници е известно, че първата (дошла до нас) книга по кабала е била написана преди 5700 години, написана от човека, който за първи път в историята е осъзнал наличието на Единната сила на Природата. Важно е да отбележим, че по това време човечеството още не е имало система от знания, която сега е прието да се нарича „научна“.

Понятието научност е основополагащо при сравняването на науката в традиционното (съвременно) разбиране на тази дума и науката кабала. Критериите за научен характер в най-последователна форма били формулирани в средата на ХХ век от австрийско-британския философ и социолог Карл Раймунд Попър, известен със своите трудове по философски науки. Днес тези критерии носят неговото име и се състоят (в разширена форма) в следното:

  • Принцип на чистотата, провъзгласяващ, по-специално, най-висшата цел на науката – постигане на Истината. За съжаление, съвременната наука все по-често не съответства на този принцип, по-специално заради комерсиализирането на отраслите, а също така, благодарение на размиването на морално-нравствените основи на съвременното общество. Все по-жестоката надпревара за престижни безвъзмездни средства, призовете и високоплатените академични длъжности водят често до подмяна на висшата цел: мястото на провъзгласената Истина се заема от користната изгода. Последиците от тази подмяна са твърде разрушителни за науката. Те са, например, публикации на ранни, безскрупулни, невъзпроизводими резултати от други изследователи, „псевдо-научни войни“, политизиране на науката и други негативни явления, водещи до постоянна екзистенциална криза на науката. Кабалистичните знания, получени от учените-кабалисти, които по принцип са незаинтересовани от материални поощрения или компенсации и затова поставят безкористното постигане на Истината като своя главна цел. Немаловажен факт е и високата морална летва, предявена от учените-кабалисти – в автентичната кабала „гений и злодейство“ са несъвместими!
  • Принцип на проверката: всяко понятие или предложение има научен смисъл, ако може да бъде сведено до емпирично проверена форма, или – ако самото то не може да има такава форма – тогава емпиричното потвърждение трябва да има нейните следствия. Понастоящем цели отрасли от знания, считани някога за абсолютно научни, спират да отговарят на горния критерий. Например, някои раздели на теоретичната физика (теория на струните, паралелните вселени и пр.), съществуващи вече десетки години и концентриращи върху себе си огромни човешки и финансови ресурси, не могат да бъдат проверени, вследствие на принципната ограниченост на физическите измервателни прибори в микро-света (Планк ограничения) и астро-света (размерите на видимата Вселена). В статията „Кабала като съвременно учение“ М. Лайтман пише: „Постиженията на учения-кабалист са също реални, повторими, възпроизвеждащи се от тях самите и от други… Всеки може да възпроизведе опита и да получи същите резултати, които описва изследователя-кабалист“(6). Важна особеност на принципа на проверката, действащ в кабала, е основният механизъм за експериментална проверка на ВСЯКА позиция от всеки изследовател ПЕРСОНАЛНО , което е много по-строго изискване от подобна научна проверка.
  • Принцип на фалшифицирането (от лат. Falsification – фалшификат, представен за истинска вещ), изтъкван от Попър като особено важен, означава принципна невъзможност да се създаде „окончателно истинска“ теория, задължително ограничаване, непълнота и противоречивост на всяка наистина научна дисциплина. В строгите науки е прието да се обозначава областта (или условията) на приложение, макар, че има множество примери, когато това се прави постфактум, тоест след разработването на по-обща теория или принцип (например, квантовата и класическа физика, теорията на относителността и Нютоновата механика). В Кабала се отделят минимум 125 йерархични нива на познание на реалността. Всяко следващо ниво в общата йерархия, макар че произлиза от предходното, напълно му „противоречи“ и едновременно го допълва, коригира в посока на по-голяма обективност, истина. Принципът на фалшифицирането на Попър така, сякаш е специално „ушит“ за Кабала.
  • Принцип на простотата (“бръснач на Окам“: Non sunt entia multiplicanda praeter necessitatem“), което означава: „Не умножавайте същността повече от необходимото“; това е предупреждение да не прибягваме към сложни обяснения там, където простите са съвсем подходящи, както и изискването за добра теория, която осигурява максимални изводи от минимум предположения и аксиоми. В кабала вместо многобройните аксиоматични постулати, приети в науките, се използват само два (колективно проверими) – допускане съществуването на висшата светлина (единно разумно природно начало, универсална творческа сила, „желание за отдаване“) и съсъда (различни форми на битието, на основата на „желанието за получаване“, универсалното творение). Всичко останало е следствие.
  • Принцип на причинно-следствената връзка, базиращ се на използването на адекватен понятиен и логико-математически апарат. Много кабалистични методи на изследване (анализ и синтез: използването на „гъвкава“ (или „квантова“) логика, основана на принципа „допълняемост“, „геометрична математика“ и пр.) в продължение на хилядолетия изпревариха приложението им в земните науки.
  • Принцип на приемствеността, включващ в себе си, в частност, научните училища и системния образователен процес. Най-дългогодишният съвременен научен метод, училищата и направленията са на не повече от 400 години. Кабала има почти 6000 години непрекъсната изследователска дейност на множество поколения гениални изследователи, предаващи своето постижение на следващите поколения щателно подбрани изтъкнати ученици, с използване на уникални по интензивност и резултативност „интегрално-кръгови“ методики на обучение, основани не на индивидуално (егоистично), а на колективно (алтруистично) възприемане на реалността.

И така, приведеният анализ показва, че кабала напълно съответства на принципите на Попър. Това позволява да я наречем наука в съвременния смисъл на тази дума – при това, най-фундаменталната от съществуващите, защото тя позволява да се изследва частта от мирозданието, в което се намират корените и причините на всичко съществуващо в нашия свят, да опознаем в дълбочина законите, управляващи нашия свят.

Присъствието на тази скрита част от мирозданието (горното ниво, което ни управлява) се усеща в една или друга степен от учените и обикновените хора (от тук са и множеството религии), но нейното изследване не е достъпно за традиционните инструменти на съвременната наука (наблюдение с използването на прибори и оборудване).

Необичайността на кабала (и разликата ѝ от съвременните науки) е в това, че за изследването на тази скрита от нашите обикновени сетивни органи част от мирозданието не се използват никакви физични прибори и никакво най-съвременно оборудване, които в действителност са само „продължения“, „усилватели“ на нашите пет сетивни органи.

Тук се изисква специална подготовка на изследователя, която се състои в постепенното развитие на неговите свойства, основани на интегрално колективно-мрежово възприемане на реалността. В човека, който не е запознат с методиката на кабала, може да възникне подозрение в „субективността“, „фантазирането“, философстването на изследователя.

Обаче обективността на възникващата картина на света се потвърждава от повторяемостта на резултатите, получени от учените-кабалисти от няколко хиляди години (принцип на проверката).

Валидността на този подход се потвърждава от вече известните на съвременната наука факти за влиянието на наблюдателя върху експеримента (например, в широко известния опит с двупрорезна “ дифракция“ на електрони, когато последните се държат ту като частици, ту като вълни, в зависимост от присъствието или отсъствието на разумен наблюдател от вида Homo Sapiens).

Именно за това, че Кабала се занимава с изучаването на Природата на най-дълбоко ниво, тя има огромна разяснителна и прогностична способност за всички съвременни науки. Кабала е най-общата научна дисциплина, която се издига до единствения естествен източник на всичко, което съществува, затова тя включва в себе си всички частни науки, които хората са развили от своя малък опит на взаимодействие с материята на нашия свят, който е само „тънка обвивка“ на цялото мироздание.

Напредъкът на всички науки, включително и науката за състоянието и развитието на обществото, за управлението, се състои в тяхната комбинация с кабала, която първоначално ги включва в себе си. В продължение на няколко хилядолетия кабала е оказвала влияние на рационалното научно знание.

Исторически науката е „израснала“ от кабала и днес, преодолявайки съвременната екзистенциална криза, има перспектива за своето развитие само чрез сливане с кабала на основата на универсалната интегрално–кабалистична методология.

[219634]

Светлината отговаря на въпроси

каббалист Михаэль ЛайтманВъпрос: Наистина ли в светлината на кабала има отговори на всичките ми въпроси за живота и неговата цел?

Отговор: Абсолютно! Без никакви съмнения. Не е възможно да не намерите отговори на вашите въпроси, защото всички те се разкриват между вашите поправящи се желания и светлината, която напълва тези желания.

Науката кабала е именно методиката за получаване на отговори на всички възникващи в човека въпроси, защото светлината, напълваща душата, разкрива тези отговори.

От урока на руски език, 25.06.2017

[214609]

Ненавист към хората

каббалист Михаэль ЛайтманВъпрос от Фейсбук: Как ще обясните моята ненавист към хората?

Отговор: Това е естествено свойство на човека!

Не трябва да се плашите или извинявате. В кабала е казано просто: „Обърни се към Твореца, който те е създал такъв“. Той ще поправи всичко. В тази степен, в която не си съгласен с това, което Той е направил с теб, ти трябва да се обръщаш към Него. А самият ти не си виновен.

Той ме е създал такъв – аз трябва да се обръщам обратно към Него, за да ме променя. И ако Го моля Той да ме направи по-добър, тогава между мен и Него възниква връзка.

Творецът специално ме е създал зъл, противен, глупав, ужасен – пълен с различни пороци. И ако Го моля Той да ме поправи – само за това, то Той така и ще направи. Той е затова. Той чака кога ще Го помоля.

Той специално е създал в мен всичкото зло, за да мога да Го моля да го преобрази в добро. И по такъв начин между нас с Него възниква взаимовръзка, разбиране, сближение, общи цели, обща работа.

Въпрос: Не бихте ли могли да дадете пример за молба?

Отговор: Да допуснем, аз обичам да крада. Много пъти съм се поддавал на това, за това са ме били, лежал съм в затвора. Стигнал съм до извода, че това ми вреди.

Започвам да моля Твореца и виждам, че това не ми помага много. Замислям се, Защо? Оказва се, че Го моля не за това, че искам да стана по-добър, а за това, на мен да ми бъде по-добре. В това Той не помага много.

А ако Го помоля, действително да се променя в по-добра посока, Той ще ми помогне. Значи, всичко зависи от чистотата на моята молба – доколко тя е обществена, далеч от моя егоизъм.

Реплика: Тоест когато моля, на мен да ми бъде добре, отговор няма, а когато моля да бъда по-добър, отговор има.

Отговор: Да. Защото, когато моля на мен да ми бъде по-добре, но не чрез кражба, то това, практически, е също кражба. В това Той не помага много. А когато моля, да стана по-добър по отношение към другите, когато ми става болно, че аз крада от другите, тогава всичко се получава.

Тоест ако ненавиждам някого, то моля Твореца да поправи това чувство в мен на противоположно.

От ТВ програмата „Новини с Михаел Лайтман“, 03.07.2017

[210043]

„Доброто трябва да бъде с юмруци“?

Въпрос: Може ли актуалната кабала да обясни на любителите на истината, защо доброто и справедливостта мълчат, а злото и лъжата постоянно защитават себе си и се вижда, че печелят?

Отговор: Добро и справедливост не съществуват. Това е обратната страна на егоизма. Алтруизмът трябва да дойде до нас само под въздействието на Висшата светлина, няма друг начин.

Какви основания има някой да смята, че неговото мнение е единственото правилно, че то е алтруистично? Известно е, че пътят към ада е постлан с добри намерения.

Хората, уверени в собствената си непогрешимост, са готова на престъпления в името на собствената си правота.

Именно егоизмът най-често тласка хора към революция, а революцията поглъща своите деца. Човечеството, с изключение на отделни личности, кабалистите, не използва алтруистичната сила, която получава от висшата светлина, от висшата сила.

Реплика: Тоест в плоскостта на нашия свят, на нашите човешки отношения, няма истина?

Отговор: Няма никаква истина, в никой.

Трябва да се опитаме да стигнем до състояние, когато ще можем правилно, ясно да обясним на хората, че имаме метод, такова въздействие върху човешкото общество, което го води до равновесие – това е най-важното. Това не унищожава противника, защото противник не съществува – просто има неуравновесени сили. Тези сили трябва да се балансират и те ще работят в тандем една с друга, така, както се случва в природата.

От урока на руски език, 02.10.2016

[199662]

Защо кабалистите съветват да се създава семейство?

каббалист Михаэль ЛайтманВъпрос: Кабалистите съветват да се създава семейство. Как и защо това влияе на духовното израстване на човека?

Отговор: В наше време това, може би, вече не е толкова актуално, както преди. Но, по принцип, условието за създаване на семейство идва не просто от земните нужди, които във всяко поколение се променят, особено сега, а от това, че, намирайки се в нашия свят, ние сме длъжни да се уподобим на Висшия свят.

Във Висшия свят има постоянна връзка между противоположностите, които в материалния свят се отпечатват като мъжка и женска част. Затова съществува изискването, че кабалистите мъже са длъжни да се женят.

Във всички времена е било така, че жените са искали да се омъжват, а мъжете не винаги са искали да се женят, още повече, че кабала ги е задължавала,  а жените вече не искат да създават семейство, смятайки, че това не е задължително за тях. Затова проблемът все още съществува.

Аз бих се отнесъл към това просто: ако искате – женете се, ако не искате – не се женете. Но ако ще се жените, то си изберете партньор, който ще ви помогне в постигането на висшата цел.

От видеоконференцията с учениците от курсовете по МАК, 21.05.2017

[209369]

Схема на мирозданието, десет сфирот на душата

Първопричината (Творецът) в кабала се нарича Висшата управляваща сила, която се характеризира от учените-кабалисти като Абсолютното добро.

Творецът е глобален низходящ за нас закон, който ни строи, създава нашата Вселена, управлява всичко, започвайки от елементарните частици, клетки и през всички организми цялата грамадна структура.

Задачата на човека се състои в това, започвайки от първоначалното духовно ниво, в което той се е родил и усеща само себе си, чрез субективно възприемане на обкръжаващия го свят, да достигне пълно постигане на Твореца. Да придобие такова състояние в своите усещания, когато желанието да се наслади няма да пречи на неговото сливане със Създателя, както това е било до момента на обличането на душата в егоистична и материална форма.

Кой управлява света?

каббалист Михаэль ЛайтманВъпрос: Понякога в медиите се появяват съобщения, че кабалистите управляват света. Това факт ли е или измислица?

Отговор: Светът се управлява само от единната сила на Природата. А да въздействат на нея могат абсолютно всички хора, но само в степента на тяхното положително влияние.

Не можем да влияем отрицателно на нищо. В нашите сили е само да ускорим нашето развитие със своите положителни действия. Именно за това разказва кабала.

Всички ние, в края на краищата, ще достигнем до своето окончателно състояние, но да се доближим до него по добрия път можем само с помощта на кабала. Затова и ни е дадена тя.

Именно кабалистите оказват положително влияние на света, ускорявайки неговото развитие. Но при това те и нищо не променят. Не трябва нищо да се променя, може само да се ускори.

Въпрос: Ако не можем да влияем отрицателно на придвижването на човечеството, нима всички злодеи и тирани, масово унищожавайки хората, не са го правили?

Отговор: Всички отрицателни сили на природата, които ни се представят във вид на исторически фигури в минали години или в настояще време, движат историята към положителен, предварително зададен край. Само в това направление и става нашето движение.

Но с помощта на кабала можем да съкратим нашия път, да го направим много по-лек и приятен.

От урока на руски език, 22.01.2017

[206640]

В точката на избора

каббалист Михаэль ЛайтманВъпрос: Какво говори науката кабала за понятието „свобода на волята”?

Отговор: Свободата на волята  е  тази точка, която привлича човека към науката кабала, за да определи, има ли  свобода на избора или не.

Ако  свободата на волята не съществува,  той ще живее тихо, спокойно, максимално ще се  пази от всички проблеми и така ще доживее своите години. А ако има свобода на волята, то в какво се заключава тя? Относно какво? В какви рамки?

Кабала обяснява, че, по принцип, свободата на волята се отнася до поведението на човека. Човекът в нашия свят трябва да достигне определено състояние, т.е. постепенно да разкрие своя духовен потенциал във все  още неизвестния му, неосезаем духовен свят.

До разкриването на духовния свят може да се стигне по два пътя: или природата, животът ни принуждава към него; или човекът се устремява напред сам, доброволно. И тук възниква дуалност: или той ще действа самостоятелно, или ще чака, докато не започнат да го гонят „с тояга към щастието”.

Науката кабала говори, че всички се движим напред чрез ръчкане от природата. Но, човекът може да ускори този процес и да го направи по-бърз, успешен и приятен, ако сам полага усилия.

По този начин, свободата на волята е в избора на пътя към постигането на  предварително  поставената от Природата цел. А самата цел ще бъде постигната във всеки случай: или доброволно, или принудително. И в това свое крайно състояние  човекът няма никаква свобода.

Въпрос: На какъв етап в човека се появява свобода на волята?

Отговор: Тя се появява след като индивидът завърши своето неживо, растително, животинско развитие и се превърне от маймуна в човек. В продължение на хиляди години еволюция той се приближава до това, че в него започват да се развиват системи, които могат да използват свобода на волята.

В човека трябва да се прояви дуализъм: желанието, свързано със следващата степен, с Висшия свят и  състоянието, в което той съществува на своята низша степен.

И тогава в него се появява свобода на волята: или да се развива според така наречената точка в сърцето (т.е. според желанието на следващата, по-висша степен), или да остане на своята степен.

От урока на руски език, 25.12.2016

[204901]

Защо кабалистите са скривали своите книги?

каббалист Михаэль ЛайтманВъпрос: Защо да се скрива учебник по математика от добра или лоша котка? Тя така или иначе нищо няма да разбере от него. Защо е трябвало да се скрива кабала?

Отговор: Само за това, човечеството да не се обърка. И днес, ако вземем учебник по кабала, то хората нищо няма да разберат от него, защото за тази цел човек трябва да се издигне на по-високо стъпало и да започне да използва действащите там сили.

Затова кабалистите са скривали своите книги. Няма смисъл да откриваш това, което самата природа скрива. Например, природата е разкрила атомната енергия преди 2000 години, а започнахме да я използваме едва през миналия век. Представяте ли си какво щеше да бъде, ако това се беше случило по-рано?

Въпрос: За да уравновесим нашия егоизъм, трябва да постигнем положителната сила на природата. Как човек я разкрива?

Отговор: Само ако следва интегралната методика, работи в групата, правилно отменя себе си спрямо приятелите, изучава заедно с тях самата наука, предизвиквайки върху себе си влиянието на тази положителна сила, която е скрита в природата.

В нашия свят всичко е основано на взаимодействието между плюса (положителната сила) и минуса (отрицателната сила). На ниво човешка природа плюсът е скрит и трябва да го извлечем от нея. А за тази цел трябва да се устремим към положителната сила.

Това е възможно само ако човек изпълнява всички условия, за които казах по-горе. Тогава той предизвиква върху себе си проявление на положителната сила и изгражда себе си за сметка на нейното равновесие с отрицателната сила.

От урока на руски език, 03.07.2016

[198940]

Духовните корени на материалните обекти

каббалист Михаэль ЛайтманВъпрос: Какво представлява „духовният корен“ на обект от нашия свят? Например, ако океанът има духовен корен, къде се намира той и какво е океан?

Отговор: В духовния свят няма „къде“? Океан – това са определени свойства, множество сили, свързани помежду си.

Водата символизира свойството отдаване (Бина), в което се проявяват различни животни (Малхут). Тоест Малхут се издига в Бина и във взаимодействието с нея привнася живот там, заставяйки Бина да се обърне към Кетер и да получи светлина.

Тази светлина се разпространява в Бина, произвеждайки в нея определени действия и се заражда животът: морски, речен – воден. Затова всичко произлиза от Бина, а след това постепенно се спуска в Малхут, тоест от водата, на земната повърхност постепенно излизат всички твари, започват да се размножават, да се обосноват и да живеят на нея.

Това е взаимодействието на Бина и Малхут – това, което изучаваме като Цимцум Бет (Второто съкращение).

Взаимодействието на силите дава такава картина в нашия свят, до такава степен, че намирайки се в духовно постижение човек гледа света и вижда какви сили стоят зад тези обекти, как те го управляват и как неговите определени духовни действия влияят на висшите корени.

Въпрос: Защо в нашия свят има планини, равнини, падини? Какъв е техният духовен корен?

Отговор: Това изучаваме в науката кабала. Всичко произтича от свойствата на две сили: Малхут и Бина или светлината Хохма и светлината Хасадим – свойството получаване и свойството отдаване. Изхождайки от техните взаимни свойства, в нашия свят се проявяват такива проекции.

И не е нужно нищо повече. Свойството отдаване и получаване рисуват помежду си абсолютно цялото множество свойства, характери, обекти на всички нива: неживо, растително, животинско, човешко.

В природата няма нищо повече от тези две противоположни сили: електрон и позитрон, плюс и минус.

От урока на руски език, 14.08.2016

[199992]

Фантазия и реалност, ч.1

laitman_2012-11-07_gruzia_8573Въпрос: Понякога на човек му се струва, че с него се случват реални събития, но после разбира, че е било само сън. Какво е реалност и какво илюзия?

Отговор: Има само една реалност – висшата сила. В степента в която разкриваме тази сила, ние се намираме в реалността. Ако не я разкриваме, значи се намираме в илюзия.

Излиза, че и нашето днешно състояние, в което висшата сила е скрита от нас е илюзия. Така е и написано във „Въведение в книгата Зоар“, че целия свят, който виждаме пред себе си е само наша фантазия, но доста сложна, може дори да се каже хитра.

Всъщност, както обяснява науката кабала, не виждаме пред себе си реалността, а само си я въобразяваме вътре в нас. Струва ни се, че тази вътрешна фантазия съществува реално и извън нас.

Представете си, че всичко, което виждаме наоколо, което усещаме, чуваме, вдишваме, всички впечатления в петте ни сетивни органа, всъщност се намира вътре в нас. И не вътре в тялото, защото то също е въображаемо, а в този сетивен орган, който се нарича „желание за наслаждение“. Това желание включва в себе си: зрението, вкуса, обонянието, вкуса, осезанието.

Всъщност, управляваме не случващото се отвън, а това, което става вътре в тези сетивни органи. „Зрение, слух, обоняние, вкус, осезание“ са пет нива на вътрешните впечатления в нас, тоест в желанието за наслаждение. Реагирайки на попадащите в него вълни, флуиди, желанието за наслаждение си въобразява реалност, която сякаш съществува.

Почти същото е като да си сложиш триизмерни очила и да се видиш в някаква гора или в космоса. Само че тези очила са постоянни, вградени вътре в нас. В тях разкриваме нашата въображаема действителност. Но тя наистина е „наша“, тъй като толкова сме свикнали и слели с нея, че не можем да отделим себе си.

Кабалистите разкриват истинската реалност, която се намира не вътре в нас, както въображаемата, а отвън. Това е висша реалност, висша сила, наречена Творец (бо-ре), защото тя подразбира две действия: „ела“ (бо) и „виж“ (ре). Тогава виждаме как висшата сила управлява цялата реалност, която всъщност представлява желание за наслаждение.

Въпрос: Възприемаме ли тази висша реалност със същите сетивни органи: зрение, слух, обоняние, вкус, осезание?

Отговор: Висшата реалност усещаме в петте сетивни органа: Кетер, Хохма, Бина, Зеир Анпин, Малхут. Това е по-висша форма на възприятие, отколкото просто зрение, слух, обоняние, вкус, осезание.

Въпрос: Тя усеща ли се както настоящата реалност?

Отговор: Тя се усеща много по-реално, отколкото нашата днешна реалност.

От 787-та беседа за нов живот, 01.11.2016

[196380]

Защо кабала не се изучава самостоятелно?

М. Лайтман: „Как да се придвижваме напред?” – попитах Рабаш.

Той отговори: „Нищо няма да ти помогне, ти се нуждаеш от група”.

Самият ти нищо не можеш да разкриеш. Имаш само точка в сърцето, желание към Твореца, което са пробудили в теб. Ти си длъжен да поставиш групата между себе си и Твореца. И тогава тя ще стане тази „подложка”, където ще усещаш Твореца”. Не можеш да го усетиш по друг начин. В противен случай това пространство остава за теб празно, ти не можеш да го запълниш, да усетиш неговото напълване. И затова цялата ни работа е само в това.

С това Рабаш отбеляза условието за духовното придвижване на всеки от последното поколение, започвайки от 21 век до края на поправянето.

В преддверието на прекрасното бъдеще

каббалист Михаэль ЛайтманВъпрос: Какво бъдеще ни очаква през 2017 година?

Отговор: Прекрасно бъдеще. Накрая човечеството ще разбере, че кабала е методика за съществуването на света и за неговото развитие. Тя разказва за неговата цел, за силите, които го управляват, за пътя за достигане на нивото на неговото управление и разбирането към какво ни водят те.

Трябва да прозрем и поне малко да пораснем, с разширената методика за разбиране на света. Надявам се, че 2017 година ще ни даде тази възможност и хората ще видят, че тя е предназначена за всеки от нас.

Трябва да преминем в ново измерение и да започнем да усещаме това, за което астрофизиците говорят днес: живеем в много по-сложен свят, отколкото предполагаме.

Трябва да го разберем, да станем по-многостранни, да не се съсредоточаваме на ежесекундното получаване на малки наслаждения, да не живеем само в това, а поне малко да се издигнем над своята природа. Това е, което ни дава науката кабала. Но за това трябва да проявим към нея интерес. И аз се надявам, че тази година ще ни помогне.

А за тези от нас, които се занимаваме с кабала, трябва да излезем сред масите с по-разбираемо, по-близко, меко, доброжелателно обяснение, за да могат хората да ни разберат и да им донесе методиката добър и вечен живот. Тъй като кабала разкрива абсолютно друг обем на съществуване.

Аз се обръщам към всички наши слушатели. Ние ви очакваме и не само ние, а цялото човечество. Елате, помагайте и ще видите, че следващата година ще бъде съвършено друга – по-добра.

Въпрос: Към какво да се стремим през 2017 година?

Отговор: Към обединение, към разбирателство един с друг. Но това е възможно само след елементарно запознаване с кабала. Желая това на всички наши слушатели.

Успех и добра година!

[199616]
От уебинара „Годишни равносметки“, 26.12.2016

Науката на новото поколение

Автори на статиите са членове на кабалистичната организация Бней Барух и мои дългогодишни ученици.

Професор Е. Елиав, Ph.D., Квантов химик

В. Плинер, Ph.D., химик

Науката на новото поколение

Повечето учени все по-често и по-често стигат до извода, че съвременната наука, а заедно с нея и цялата цивилизация, влизат в период на стагнация и самоунищожение. И в рамките на съществуващите обществени парадигми – морални, потребителски, политико-икономически, религиозно-етични и чисто научни, тази криза е непреодолима.

Ако тази криза е непреодолима в рамките на съществуващите обществени парадигми, то ние трябва да мислим как да излезем от тези рамки. Помните ли твърдението на А. Айнщайн за това, че е невъзможно да се реши проблема на същото ниво, на което той е възникнал? Изследователят трябва да „застане” на по-висока степен, за да има възможност максимално пълно да оцени и изследва някаква материална форма на съществуване на нашата реалност.

Всички неща в нашия свят се делят условно на нежива, растителна, животинска и човешка част. От нашето ниво най-пълно можем да изследваме „най-отдалечената” от нас, неживата част на природата, по-малко пълноценно растителната, още по-малко животинската, и вече остават само трохи за нашата човешка природа. Защо става така?

Защото в нас самите има всички нива на Природата и ние, всъщност, винаги изследваме част от самите себе си. Колкото по-близо до нивото „човек” е изследвания материал (от чисто физическите явления или растителните и животинските, до психиката на човека), с толкова по-малка точност можем да постигнем изследваното.

Затова, за разрешаване на кризисната ситуация е нужно да използваме друга научна парадигма, като абсолютна „свръх-наука”. Тя трябва да описва целия наш свят от по-висока степен.

Някои учени (квантови физици, еволюционни биолози, психолози) започват да предполагат за възможности да се работи на по-високи нива на реалността, които притежават единно универсално съзнание. Това става на основата на измененията на егоистичните връзки между хората и с природата на алтруистични.

Ако си спомним, че новото е добре забравеното старо, то такава концепция има. Тя е задълбочено разработена теоретично и изпробвана експериментално в съответствие с най-строгите научни критерии.

Тази концепция не е нещо повече от „науката кабала”, може би най-древната и в същото време логически последователна, интегрална и универсална наука, включително за съзнанието.

Често тя се почита като „религиозно-мистично”, езотерично течение в юдаизма, претендиращо за разбиране на ролята и целите на Твореца, природата на човека, смисъла на неговото съществуване. Това, че кабала претендира за разбиране на ролята и целите на Природата и Човека е истина, но в нея няма мистично, езотерично и религиозно. (отношенията на кабала и религията е тема на отделна статия).

Кабала, излизаща на авансцената като съвременна наука, произлиза от учението на великия учен кабалист на 16-ти век Ари (1534-1572), от неговата „Лурианска кабала”. Тя е станала основа на новата методология, която с усилията на поколения кабалисти: Баал Шем Тов, Авраам Кук (1865-1935), Йехуда Ашлаг (Баал а-Сулам) (1886-1954), Рабаш (1907-1991) и техния приемник Михаел Лайтман е била изчистена от мистификация и адаптирана към научно възприемане от съвременния човек.

Според кабала, Творецът е единната управляваща сила, която се проявява в нашия свят като Природата. В статията „Същност на науката кабала” Баал Сулам е дал следното определение на тази наука:

„Тази мъдрост представя себе си ни повече, ни по-малко като ред на слизането на корените, обусловен от връзката между причините и следствията, подчиняващи се на постоянните и абсолютни закони, които са свързани помежду си и са насочени към една възвишена, но много скрита цел, наречена „разкриване Божествеността на Твореца на Неговите творения в този свят“.

Изчистена от мистификации и адаптирана към съвременните условия, кабала съдържа пълно и точно описание на цялата йерархична система на нивата на реалността, включваща нашия физически свят, като краен случай на по-висшите светове.

Всички светове (висшия, духовния и нашия материален) се разглеждат в кабала като части на единен организъм, като части на единна Природа, на едно мироздание. То (мирозданието) се създава във висшия свят, който действа като опитен програмист, съставящ алгоритъм на комплексна програма, реализираща се в явленията на нашия свят под действието на т.н природни закони.

Тези закони, сформирани първоначално в информационен вид, се проявяват в нашия свят съгласно причинно-следствени връзки, за които пише Баал Сулам, и се възприемат от индивидуалното съзнание на човека в материална форма на 4-те нива на природата: неживо, растително, животинско и човешко. Тук те, както е написано по-горе, могат да бъдат частично постигнати от човека-експериментатор, който, както и всичко останало, също се явява продукт на материализацията на описаното по-горе външно програмно обезпечаване.

Важно е да отбележим, че петте органа на чувствата, чрез които човек постига реалността, сериозно казано, не са такива. В действителност, вместо петте сетивни органа, ние имаме пет прегради. Ретината на окото, тъпанчето, обонятелния нерв, вкусовите рецептори, покритието на кожата са непроницаеми прегради, които изцяло отделят вътрешния свят на човека от нещо външно.

От тези пет „сензора” информацията постъпва в мозъка на човека във вид на „електрохимични сигнали”. Но тези информационни потоци по никакъв начин обективно не отразяват „картината” на външния свят, който ни обкръжава, защото, строго казано, ние не можем определено да утвърдим, че точно в тъпанчето се чука. Ние не знаем това!

Нашето съзнание извършва анализ на слуховите образи, избирайки от предходния „жизнен опит”, нужната аналогия, чукането на вратата или плача на детето, например. Същата е ситуацията и с другите ни „сетивни органи”, било то ретината на окото, обонятелния нерв или вкусовите рецептори, или клетките на кожата.

Кабала се придържа точно към този строг подход. Ние нямаме развити сетивни органи, способни да постигнат външната реалност. Но ние точно знаем, че тя съществува! Кабалистите, постигнали тази реалност, я наричат висш свят. Именно оттам постъпващите към нас сигнали съзнанието ни интерпретира като променящи се материални образи на „нашата реалност”.

В действителност не човекът постига тайните на Природата, а Природата ни ги разкрива като добър учител, „в нужното време и на нужното място”. Мъдрата Природа разкрива на хората само такива тайни, които те на дадено ниво на развитие са способни да разберат. Така работи т.н. „закон за подобието” или „закон за резонанса”.

И ние досега не можем да усетим висшия духовен свят, защото по свойствата си не сме подобни на това, което се случва там (както котката не може да постигне красотата на произведенията на Бетовен). Но кабала е методика, позволяваща да се развие във всеки човек способността да усети висшия духовен свят.

Зад картините на нашия свят човекът започва също да вижда и духовната реалност, чувствено да познава както самите явления в нашия свят, така и взаимовръзката им един с друг чрез техните духовни корени. С това ново ниво човекът вече може обективно да изследва нашия свят!

При това кабала отговаря с най-строгите критерии на истинската наука: емперичност, последователност и безупречност на логичните построявания, наличие на развит и адекватен понятно-математичен апарат и език, повторяемост на резултатите от експериментите от независими изследователи при условията на изпълнените от тях всички методологични изисквания.

Кабала е щателно коригирана от практичен хилядолетен опит научна методология за построяване на следващото ниво на съзнателната и целенасочена еволюция на човека. Нивото, характеризиращо пълната хармония между човешкото общество и Природата.

Кабалистичното познание на реалността произлиза, в крайна сметка, не от нивото на егоистичното възприемане на света от индивида, а от по-високото алтруистично ниво на човечеството, като единен жив организъм, обладаващ синергични чувства и разум. Тя, в крайна сметка, разрешава изброените по-горе кризи, както в науката, така и в обществото, а също позволява на човека, работейки сякаш от друго измерение, да хармонизира цялата система на мирозданието.

[196944]

Как да развием в себе си кабалистичните знания?

каббалист Михаэль ЛайтманКабала е теоретична и практична наука.

Когато човек започне да се занимава с кабала, отначало  изучава теорията: брой на световете, парцуфим, сфирот; как те се делят помежду си, как възникват и се разпространяват отгоре надолу по йерархиите от светлината към материята на нашия свят, и как от материята на нашия свят се издигат обратно към светлината. Това, по принцип, е науката кабала.

Тя се излага накратко в статиите на Баал Сулам ”Въвеждане в науката кабала”, паралелно на която е подобната статия на Рамхал  ”138 врати на мъдростта” и редица трудове на други автори, осветяващи кабала в съкратен вид. А в по-общ вид тя е разкрита в книгата на Ари  „Дървото на живота” и в шест томника на Баал Сулам  „Учение за Десетте Сфирот”.

Освен това, немалко други кабалисти са посветили на кабала сериозни големи трудове, излагайки ги от научна гледна точка, като система за управление на нашия свят, вътре в който се намираме. Но всички тези трудове са предназначени само за да си представим чисто умозрително духовния свят, макар с ума си да не го разберем и зрително  да не си го представим.

Както е казано в пункт 154 на „Предисловие към Учението за Десетте Сфирот”, кабалистите винаги са писали и пишат само за тези, които вече се намират в постижение, в усещане, във виждане на Висшия свят. Когато такъв човек чете това, което е написано от друг, той абсолютно точно, ясно, явно си представят какво е искал да каже авторът.

По този начин кабалистите споделят своите знания, но те са разбираеми само за тях, доколкото те се намират в усещането на един и същи висш свят, на системите , които управляват нашия свят.

 А тези, които не се намират в това усещане, не могат да си го представят. Те чисто механично жонглират с различни понятия и определения, но това нищо не дава. Термините остават непонятни.

Затова е трудно да се каже, какъв е смисълът да ги изучават. Но, както пише  Баал Сулам в същия 154-и пункт на „Предисловие към Учението на Десетте Сфирот” , има голям смисъл да се отнасяме по-особено към трудовете на кабалистите. Защото хората, които са писали тези текстове, са били в постижение на висшите енергии, на висшата светлина.

По правило, кабалистичните книги са написани на иврит или на арамейски език. Арамит  е родствен  на иврита език, който се е употребявал още преди три хиляди и петстотин години в Древен Вавилон, успоредно с иврита.

И ако човекът в нашия свят изобщо не разбира и не знае, за какво става дума, и дори не знае езика, на който е написана книгата, това няма значение. Да допуснем, че той знае само китайски език, но ако  седи заедно с кабалистите и слуша какво говорят и изучават те, то със своето огромно желание към познанието ще започне да призовава към себе си висшата светлина.

Върху него ще слиза особено излъчване и под негово влияние човекът постепенно ще започне да усеща това, за което говорят кабалистите, дори да не разбира техния език, а с времето ще започне да разбира и езика. Аз вече съм разказвал, че когато се учих при Рабаш, получих писмо от човек от Русия, от далечен сибирски лагер. Той писа, че изведнъж му се разкрили знания на иврит, и той много искал да пристигне в Израел. Към писмото бяха приложени негови стихове написани на иврит. Когато аз ги показах на специалисти, те много се учудиха, защото те били написани на много висок иврит.

 Откъде е могъл той да го знае? А той и не го е знаел. Просто огромното желание предизвикало в него проявата на този език. Рабаш тогава казал, че чрез такова желание човек може да постигне  всички знания на кабала.

 Защото именно на желанието, а не на знанията и разбиранията идва висшата светлина, която започва да работи в човека.

Затова, който не познава езика, си заслужава да се безпокои само за едно – за малкото желание към постигането на света на Твореца. Ако то бъде постоянно в развитие, те ще постигнат всичко.

 Между другото, този човек от Сибир след това е пристигнал в Израел, публикувал стиховете си и изчезнал. Това показва, че докато е страдал в лагерите, той е имал желание, а когато пристигнал в Израел и всичко пред него се разкрило, желанието изчезнало.

От урока на руски език, 08.05.2016

[193378]

Методиката на любовта: от Адам до наши дни, ч. 1

Конгрес в Ню Джърси. Урок №6

Единственото нещо, което е било създадено, е желанието за получаване, желанието за наслаждение. Това е цялото творение, развиващо се подобно на нашата Вселена. В резултат на взрива, от искрите на светлината се е формирал материала на желанието за получаване, противоположен на светлината.

От този материал се е развивала неживата природа, а след това по повърхността на Земята са се развили растенията, животните и накрая хората. Всички тези форми са желание за наслаждение, все повече и по-развити.

Достигайки човешкото ниво, желанието за наслаждение, се е развивало на много етапи, докато не е започнало да усеща проблеми и страдания в своето развитие.

Тогава, преди почти 6 000 години, един човек на име Адам открива, че егоизмът, желанието за наслаждение, присъщо на хората, се разкрива в своята отрицателна форма, за да може да го поправим. И ако можем да го поправим, то постигаме „отваряне на очите“, способност да съзерцаваме дълбоко в общата природа.

Така Адам разкрива науката кабала. По своята същност тя е наука за обединението. Наричат я по различни начини: скрита наука, тъй като тя говори за скритата сила на природата, положителната сила, предназначена да компенсира негативната сила, божествена мъдрост, тъй като разкрива тези сили и системата от връзки между тях. Започваме да разбираме как действа цялата реалност, разкриваме висшата сила, която се нарича „средна линия“, тъй като се движим по средната линия между двете сили – положителната и отрицателната, силата на отдаването и силата на егоизма. Тази наука има много имена.

Всъщност, кабала включва в себе си всички земни науки, тъй като говори за общата природа. Човек стига до изучаването на кабала, защото изпитва потребност от напълване, усещайки страдание. Понеже човечеството не може да се справи с негативната сила, страда от нея и от безнадеждност търси, докато не открие, че в природата има положителна сила.

Това се разкрива от особени хора, които според тяхната вътрешната природа, имат нужда от разкриване на смисъла на живота, на целта на живота. Те гледат звездите и небето и търсят за какво живеят. Такъв е бил и Адам Ришон (първият човек, разкрил духовното), и Авраам, и всеки следващ човек, израснал в кабалист. Всички те са търсили в какво е смисъла на живота.

Следва продължение…

От урок №6 на конгреса в Ню Джърси, 20.05.2016 г.

[187610]

Уебинар в zahav.ru: Подходящата възраст (клип)

Когато в човека възниква вопросът за смисъла на живота, въпрос – кой е той и за какво живее, – това означава, че той е съзрял за това, да получи отговори на своите въпроси.

[179885]