Методика за изучаване на кабала

каббалист Михаэль ЛайтманГрупа от единомишленици

Във всяка съвременна наука всяко по-сериозно постижение е следствие от работата на голям колектив от учени.

Изучаването на Висшия свят практически е невъзможно, ако неговият изследовател не се намира в група от кабалисти и се занимава с постигането му без нейната поддръжка.

Получените знания се предават, обогатяват, обновяват и по такъв начин те съставят кабалистичната наука.

Главното в работата трябва да стане стремежът да се измени егоистичното възприемане на света, което ограничава постигането на истинската картина на мирозданието.

Картината на света е единен модел на човечеството. Физическите тела и материалните обекти съществуват само като реакция на информацията, получена с помощта на нашите органи на възприятие.

Вътрешната същност на човек, неговите желания представляват сами по себе си огромна система от взаимовръзки, енергетично поле, управляемо от Висшата сила – Твореца.

Сам човек никога не ще успее да постигне цялата пълнота на картината, тъй като той е затворен в себе си и усеща само своя малък свят.

Съвместното обучение е много важно условие, без което цялото обучение се свежда само към механично запомняне на термините, но не и към усещания и постижение.

Сериозните изследователи в областта на кабала е необходимо да работят само в колектив, макар че първоначалният етап на запознаване може да бъде преодолян индивидуално.

Взаимодействие между преподавател и ученик

В кабала отношенията между учителя и ученика са важни, докато в другите науки е достатъчно само получаването на знания от него.

Връзката между преподавателя и ученика зависи само от необходимостта на последния. Тя е обусловена от способностите на ученика да възприеме от учителя вътрешната същност на кабалистичните източници.

Учителят постепенно, без твърди указания или намеци довежда ученика до самостоятелни изводи, как правилно да настрои себе си на усещането за духовния свят.

Учителят се смята за истински ако:

Е получил духовни знания от признат кабалист.

Обучава учениците си по оригинални кабалистични източници и не ги заменя със свои текстове.

В никакъв случай не привлича вниманието на учениците върху собствената си личност.

Насочва учениците към Твореца, т.е. към придобиване на Неговите свойства.

Ролята на преподавателя в кабала

Преподавателят трябва така изкусно да обясни на учениците си материала, че той да предизвика още повече въпроси в тях. Т.е. съдържанието на отговора трябва да настройва ученика на по-нататъшно вътрешно развитие.

Ученикът не е способен пряко да възприеме истината, затова преподавателят казва това, което ученикът иска да чуе, но вътре в този отговор е скрита информация, необходима за увеличаване на постоянния стремеж към целта.

Преподавателят е длъжен да даде на ученика знание за строежа на духовния свят, историческия процес на развитие на обществото, за вътрешната работа на човека.

Кабалистични книги

Всички кабалистични трудове съдържат описание на системата от взаимоотношения между Твореца и създадените от Него творения.

Кабалистите описват всички състояния на спускане от най-високата точка на сливане с Твореца до нашия свят.

В книгите се съдържа информация за всички потенциални състояния, през които човечеството и всеки лично трябва да премине в своето духовно развитие.

Всички духовни състояния или светове (свят – «скритие») се усещат вътре в нашите желания, в по-голяма или по-малка степен подобни на Висшите закони на природата или Твореца (природа = Творец).

Кратко описание на трудовете на Баал а-Сулам

Предисловията, статиите (“Поръчителство”, “Мир” и др.) са написани специално за начинаещи ученици и ги насочват към самопознание, към вътрешно изследване на своята природа.

Писмата като правило не са написани за общо изучаване, а за да бъдат използвани за частно, тясно използване. Писмата се изучават избирателно в зависимост от вътрешните състояния на ученика.

Учението за Десетте Сфирот– основополагащ учебник по кабала, който описва цялата духовна работа на човек, преминаващ по стъпалата на поправяне на своята природа, а също така е и източник на въздействие върху вътрешните качества на начинаещия. ТЕС се започва да се изучава след статията «Въведение в науката кабала» в следния порядък: 4,6,8,16,3,15,1,2,7 9,10,11,12,14,13,5 части.

Книгата Зоар с коментари на Баал а-Сулам – тя е обяснение на духовната работа по метода на трите линии. «Книгата Зоар» може да бъде възприета само от хора, които вече се намират на определено духовно ниво на възприятие на Висшите сили. «Книгата Зоар» се изучава след статиите на Баал а-Сулам «Преисловие към Книгата Зоар» и статиите «Въведение в науката кабала».

Три фактора за напредване на ученика

Обучение по истинските кабалистични източници.

Група от единомишленици.

Преподавател.

Учителят дава направление и обяснение на методите на изследване.

Групата от единомишленици е място за провеждане на изследване.

Книгите трябва да бъдат оригинални, истински кабалистични източници – това са Книгата «Зоар, произведенията на АРИ, Баал а-Сулам и РАБАШ.

Цел на изучаване на кабала

Истинската цел на обучение се състои в проявяване на истинската връзка с изучаваните материали.

Въздействието на на учебния материал за изменение на вътрешните качества с цел уподобяване на свойствата на Твореца. Книгите на великия кабалист Баал а-Сулам са най-адаптирани за нашето поколение.

Обучението трябва да бъде не насилствено, а в съответствие с нивото на развитие. Всяко постижение в кабала предполага вътрешен стремеж да се изследват върху себе си действията на Твореца и тук всичко зависи от собственото желание.

Процес на обучение

Изучаването и постигането на науката кабала е средство да изменим себе си, на своята егоистична природа.

Ученикът трябва да постигне такъв подход към обучението, когато той го възприема в себе си в качеството на лаборатория, а себе си като обект на изследване, който той поправя, изменя и усъвършенства.

Необходим е максимално прагматичен подход към процеса на обучение – настоятелен и целенасочен.

Книгата е източник на сила, а натрупаните знания са второстепенно нещо. По книгите ние изучаваме законите на Висшия свят и по този начин предизвикваме върху себе си тяхното въздействие.

Много е важно за започваме занятията сутрин, преди работа, макар и в продължение на четвърт час.

Кабалистичните книги са преведени на множество езици. Кабала може да бъде изучавана на който и да е от тях, но основните определения, а те са няколко стотин, трябва да се научат на оригиналния им език.

Урок

Подготвителната част на урока заема 10-15 минути и е предназначена за изясняване на целите на присъствие на ученика на занятията.

Първата половина на урока (обикновено около половин час) се занимава с продължение на подготовката, настройване за вътрешна работа, но вече строго специфична, в зависимост от избрания материал. Препоръчва се да се четат статии и писма на Баал а-Сулам, РАБАШ за духовната работа.

Втората половина на урока е задължително изучаване на книгата на Баал а-Сулам «Учение за Десетте Сфирот» или за начинаещите «Въведение в науката кабала».

Правилен подход за изучаване на кабалистичните текстове

Получаването на знание в кабала е многостепенен процес: преди всичко се усвоява най-горното, най-лекото ниво – общата картина.

Втори етап – подробен анализ на всеки детайл.

Трети етап – съединение на всички детайли в обща картина.

Процесите се постигат не умозрително, а чувствено.

В кабала е нужно многократно осмисляне на текста, докато не се появят впечатления, адекватни на изучаемия материал.

Ученикът трябва да заучава наизуст всички определения. В него не трябва да възникват материални образи в ума и различни представи за обектите, изучавани в кабалистичните книги.

Цялата тази работа е необходима за да може всяка една дума да предизвика съответната чувствена, а не само умозрителна реакция вътре в нас.

Преходът от мислена представа на геометричните фигури и чертежи към желанието чувствено да участваме в описаните процеси изисква ясно знание на определенията на всяко понятие.

Книгата не въздейства на човек, ако той иска само умствено да разбере изучаемия материал. Например, аз искам да разбера защо тези окръжности се разминават именно така, а не по друг начин. Това не е правилен подход за изучаване на кабалистични книги.

Книгата ни въздейства според степента на нашето желание да влезем в тези състояния, да им се уподобим по свойства.

Домашна работа

Домашната работа е подготовката за следващия урок, който задължително трябва да се състои в следващите 24 часа. Откъсването от обучение за повече от 24 часа влече след себе си изоставане с цяла седмица и дори за месеци.

Няма смисъл да изучавате материали по 10 часа подред, а след това да прекъсвате за една седмица. Много по-ефективно е да се занимавате макар и по един час в ден, но всеки ден.

Много е важно през деня да четете и работите с кабалистичните материали. Целта на такива занятия е подготовка за работа с урока, а също така и построяване на вътрешна основа на общата информация, запомняне на термините и определенията.

Работа с текста

Няколко примера по работа с текста:

Определете основната тема на прочетената статия.

Съставете резюме, като използвате думите на автора, а след това се опитайте да опишете със собствени думи.

Определете кой от долу изброените подходи са използвали авторите на статията:

Описва причинно-следствената връзка, с помощта на която авторът на статията води до разрешаване на поставената задача.

Опитайте да постигнете същия резултат, но като използвате друг метод, примери от други науки.

Възможности за обучение

www.kabbalah.info – Неограничен достъп до текстове от кабалистичните първоизточници на повече от 20 езика без регистрация. Достъпни преводи до оригиналните статии на Баал а-Сулам и други кабалисти.

http://live.kabacademy.com/ – Виртуално изучаване на кабала (Учебен Център на руски език) – Международна Академия по Кабала (МАК) предоставя на всички желаещи възможност за изучаване на класическата наука кабала. На Ваше разположение са виртуалните учебни курсове, обширна библиотека с оригинални кабалистични източници, първокласни преподаватели, възможност виртуално или физически да участвате в разнообразни мероприятия, организирани от МАК по целия свят. С наша помощ Вие ще можете да създадете за себе си обкръжение от единомишленици, заедно с които ще намерите отговорите на най-важните за Вас въпроси, например, за смисъла на живота. Вие ще можете радикално да разширите и задълбочите усещанията си и представите за света, в които ние съществуваме.

http://www.kabacademy.com/selfstudy – Възможност за безплатно, задълбочено и интерактивно изучаване на науката кабала в курсове чрез дистанционно обучение. В програмата на курсовете са включени сравнителен анализ на науката кабала с другите науки, възгледи на учени и кабалисти за възникването и еволюцията на материалната Вселена, основните методи за взаимодействие на човека с обществото и природата. Всички материали са в свободен достъп. След завършването на курса студентът получава диплома и възможност за участие в конгреси, провеждани от Международната Академия по Кабала в различни страни на света.

www.kab.tv – Интернет-телевизионен канал “Кабала ТВ”:

– Ежедневна пряко предаване на уроците със синхронен превод на 5 езика, възможност да се задават въпроси в реално време.

– Всяка неделя се излъчват уроци за начинаещи (16:00 българско време) – на руски език.

– Голяма колекция от филми, видео клипове, теле-мостове и беседи с известни учени, актьори и журналисти.

www.kabbalahmedia.info – Медиен архив, където се съхраняват всички записи на занятията в свободен достъп.

Задочни курсове на обучение

В програмата:

– уводни курсове по основа на кабала, състоящи се от 10 лекции

– тригодишен академичен курс.

[41723]

Discussion | Share Feedback | Ask a question

You must be logged in to post a comment.

Laitman.com Comments RSS Feed