Entries in the 'Кабалистични източници' Category

Кабалистите – за възприемането на реалността, ч.5

Скъпи приятели! Моля ви задавайте въпроси по темата за тези цитати на великите кабалисти.

Забележките в скобите – са мои.

Цялата реалност се намира в човека

Казано е в книгата “Зоар“ (в седмичната глава “Тазриа“, стр. 40): “Всички светове – и висшите и низшите, се намират в човека. Всичико е създадено заради човека, и живее и се развива заради човека“.

Баал а-Сулам. Предисловие към Птиха, п.1

Когато виждаме пред себе си огромния свят, ние не го  виждаме в действителност, а само вътре в самите нас. Тоест в задната тилна част на нашия мозък, се намира едно подобие на камера, която рисува вътре в нас всичко, сякаш видимо за нас, а не това, което се намира извън нас.

Баал а-Сулам. Въведение в книгата Зоар, п.34

[51349]

Кабалистите – за възприемането на реалността, ч.4

Скъпи приятели! Моля ви задавайте въпроси по темата за тези цитати на великите кабалисти.

Забележките в скобите – са мои.

Всичко е приготвено предварително

Веднага след възникването на замисъла на творението, с това се е завършило цялото творение, защото от Твореца не се изискват действия, както се изискват от нас, а незабавно са се появили душите и световете, в своето окончателно съвършенство, които ще достигнат в края на своето поправяне, променяйки желанието да получават в желание да отдават, в пълно подобие на Твореца.

И това е, защото във вечността на Твореца минало, настояще и бъдеще се използват като едно съществуващо цяло. И затова няма никакво изкривено желание, отделено от Твореца, а подбието на свойствата, което трябва да се прояви за нас в Края на нашето поправяне, изначално се е появило във вечността на Твореца.

Баал а-Сулам. Предисловие към книгата Зоар. п.13

[51230]

Кабалистите – за възприемането на реалността, ч.3

Скъпи приятели! Моля ви задавайте въпроси по темата от тези цитати на великите кабалисти.

Забележките в скобите – са мои.

Всичко е приготвено предварително

Всички усилия на Учителя трябва да бъдат насочени към това, да не привързва учениците към себе си, да ги направи самостоятелни, за да не виждат в никакъв случай него, а чрез него да виждат Твореца. Ученикът трябва да се учи да прилича не на Учителя, а на Твореца.

Цялото ни развитие е един вид подражание на Твореца. И доколкото нашите действия са подобни на тези на Твореца, дотолкова ние му доставяме наслаждение.

Баал а-Сулам. Тайната на поколението е – в раждането.

[51130]

Кабалистите – за възприемането на реалността, ч.2

Скъпи приятели! Моля ви задавайте въпроси по темата за тези цитати на великите кабалисти.

Забележките в скобите – са мои.

Всичко е приготвено предварително

Творецът се намира в сърцето на всеки, и на човек не му достига само знанието за това, защото знанието за това завършва всичко и довежда до съвършенство.

Баал аСулам. Писмо 32

Всичко е приготвено предварително и всяка душа вече пребивава в цялата си светлина, благо и вечност. А благодарение на падението в егоистичното тяло и възвръщането към своя корен, тя придобива възнаграждение във вид на пълно подобие с Твореца и истинно сливане с Него.

Баал а-Сулам. Писмо 25

[51050]

Кабалистите – за възприемането на реалността, ч.1

Скъпи приятели! Моля ви задавайте въпроси по темата от тези цитати на великите кабалисти.

Забележките в скобите – са мои.

Всичко е приготвено предварително

Разкриването на Твореца не променя нашата реалност, а добавя към нея знание за висшата реалност.

Баал а-Сулам. Последното поколение. Част 2

Няма нищо по-естествено от контакта с Твореца, защото Той – е природата. И всеки има контакт с Твореца, защото Той изпълва всичко, но човек не го усеща. Затова разкриването на връъзката с Твореца добавя единствено знание. Както откриващият в дома си съкровище: и по-рано то е било у него, но именно това знание го прави богат.

Баал а-Сулам. Последното поколение. Част 2

[50941]

Единение на праведници – към добро

От книгата “Духовна работа”. Глава Шлах.

Разделяне на грешниците за добро и обединяването на праведниците за добро (Талмуд. Санедрин, 71.1).

Както е казано при Ари, в кръглите светове (оламот игулим), когато едни кръгове докосват други – там е станало разбиване, което след това се е поправило в света на линиите, изпълващи кръговете. Защото, който сам ръководи себе си и действа отделно от Твореца (свойството отдаване и любов), му се струва, че със своя разум ръководи света и казва: „Аз ще управлявам!“ И затова те са в отделни светове и не са в състояние да се съединят, както става в кръглите светове. Както виждаме и ние, те не могат да седят заедно. И затова тяхното разделяне е за добро.

Тогава като праведници, които макар и всеки да работи за Твореца в свой стил, независимо от това всички са в едно намерение, към Твореца (свойството отдаване и любов). И затова са в единение като един човек с едно сърце. Защото всеки принизява себе си и възвисява работата за Твореца (поправяне на егоизма), даваща му сили и разум (поправяне и отдаване). И затова не се възвисява над другите. Такива се намират в света на линиите (олам йошер) и се съединяват между себе си.

[50260]

Четири имена на човека

От книгата „Източник на жива вода” (Тице, гл.21)

С четири имена, съгласно своите дела, се нарича човекът: адам, иш, гевер и енош.

Енош (אנוש) – показва ниската, най-малка степен. През целия си живот такъв човек преследва телесните въжделения като забравя за източника на своята душа, откъде е тя и къде в резултат се връща. И се нарича „енош” от казаното: „Бог ми е дал да забравя (нашани)” (Тора, Берешит, 41:51). Тъй като е забравил за своя край.

Гевер – който преодолява малко (митгабер) и не следва въжделението като животно, а се задоволява с това, което намира. Но все пак, се ограничава не поради трепета пред Твореца, а като разбира, че човек трябва да бъде висше животно, да не следва позивите на телесните желания. И се нарича „гевер”, тъй като малко преодолява лошото въжделение. Обаче, това е недостатъчно за обличането на светлината в него, понеже не се устремява към Твореца: „Кога ще видя лика на Твореца, за да Му доставя удоволствие на дело?”

Иш – следващата степен на развитието. При него има намек за единството на Твореца със свойствата, с които е сътворен светът. Това показва криещото се в човека добро, поради което неговата душа желае учението на Твореца и спазването на Неговия съюз, за да се слее със светлината на живота и да Му достави удоволствие. Но все още в него „гори” егоизмът, отбиващ го от пътя към Твореца.

Адам – най-висшата степен, от думите „да се уподобя на висшето (едам ле-елийон)” (Праотци. Исаия, 14:14). Такъв човек вече напълно е излязъл от трите нисши категории, в които е подобен на животното, и се слива с Твореца. Той обединява своите помисли, думи, дела и движения, явни и скрити, в единство с Твореца, истинско и искрено, без всякакви странични мисли.

[49307]

Кабалистите – за свободата на избора, ч.10

Скъпи приятели! Моля ви да задавате въпроси по темата от тези цитати на велики кабалисти.

Забележките в скобите са мои.

Свободата на обществото и свободата на личността – единни

В нашето поколение, благосъстоянието на всеки човек се обезпечава от всички страни по света и затова човек зависи от целия свят, подобно на брънка в машина.

Затова е невъзможно да се установи добър порядък по мирен път в една страна, докато това не се случи във всяка една страна на света и обратно. Доколкото в наше време страните са напълно свързани една с друга за обезпечаване на жизнените потребности, като членове на едно семейство, не трябва да искаме мир за една отделна страна, а трябва да искаме мир за целия свят. Тъй като благото на човека в света зависи от благото на всички в света.

Баал а-Сулам. Мир в света

[48373]

Кабалистите – за свободата на избора, ч.10

Скъпи приятели! Моля ви да задавате въпроси по темата от тези цитати на велики кабалисти.

Забележките в скобите са мои.

Свободата на обществото и свободата на личността – единни

В нашето поколение, благосъстоянието на всеки човек се обезпечава от всички страни по света и затова човек зависи от целия свят, подобно на брънка в машина.

Затова е невъзможно да се установи добър порядък по мирен път в една страна, докато това не се случи във всяка една страна на света и обратно. Доколкото в наше време страните са напълно свързани една с друга за обезпечаване на жизнените потребности, като членове на едно семейство, не трябва да искаме мир за една отделна страна, а трябва да искаме мир за целия свят. Тъй като благото на човека в света зависи от благото на всички в света.

Баал а-Сулам. Мир в света

Кабалистите – за свободата на избора, ч.1

Скъпи приятели! Моля Ви да задавате въпроси по темата към тези цитати на великите кабалисти.

Бележките в скобите са мои.

Има ли човека свобода на избора?

Всеки от нас е един вид машина, създадена и действаща по указанието на двете външни сили – наслажденията и страданията, които ни теглят и подтикват към тяхното желание, там, където то иска. Така че не притежава въобще макар и някаква самостоятелност.

Баал а-Сулам. Свобода  на волята

Ако се проанализират действията на човека, ще видим, че всички те са били принудителни или са били извършени принудително. Защото Висшето управление го е поставило между наслаждението и страданието. И няма разлика между хората и животните, а ако е така, то не съществува свободен, разумен избор. С тези две сили Висшето управление никого не пита, води всеки, накъдето си иска.

И даже характерът на наслаждението (какво да ям и как да се облека) се избира не от човека, а в съответствие с желанието и вкусовете на обществото. И даже, въпреки моето желание, да се държа просто и да се обличам удобно. Къде е моята свобода на желанието?

Бала а-Сулам. Свобода на волята.

[47 406]

Кабалистите – за природата на човека и природата на Твореца, ч.21

Скъпи приятели! Моля Ви да задавате въпроси по темата за тези цитати на великите кабалисти.

Забележките в скобите – са мои.

Два пътя към разкриване на съвършенството

Съществуват два пътя към разкриване на съвършенството: пътя на Тора или пътя на страданията.

Баал а-Сулам. Последното поколение

Две власти в процеса на развитие:

Властта на небесата – властта на природния закон на развитие, обръщаща под въздействието на страданията егоизма в отдаване.

Земната власт – властта на хората, взели в свои ръце закона на развитието и управляващи сами своето поправяне, избавящи се с това от дългия и болезнен път на природното развитие.

Баал а-Сулам. Мир в света

[47005]

Кабалистите – за природата на човека и природата на Твореца, ч.22

Скъпи приятели! Моля да задавате въпроси по темата за цитатите на великите кабалисти.

Бележките в скобите са мои.

Два пътя към разкритието на съвършенството

Две сили ни подбуждат да се развиваме до постигане на подобие на свойствата ни с тези на Твореца.

Чрез пътя на страданието ни бутат, без да сме го избирали.

Чрез пътя на кабалата ние сами предизвикваме нейната тяга отпред, осъзнавайки важността на отдаването. Поправянето на себе си с намерение да насладим Твореца ускорява пътя на поправянето, като по този начин печелим двойно:

– не трябва да чакаме осъзнаването на злото да започне да ни бута към поправяне. Защото  работа на Твореца разкрива в нас същото осъзнаване на злото, но без предварителни страдания, напротив – бързо и приятно, така че да насладим Твореца. Ние усещаме до каква степен егоизмът ни пречи да усетим наслаждение от отдаването на Твореца.

– печелим време, защото това зависи от скоростта на осъзнаване на злото, което е по силите ни.

Баал а-Сулам. Същност и цел на религията

[47070]

Кабалистите – за природата на човека и природата на Твореца, ч. 20

Скъпи приятели! Моля Ви да задавате въпроси по темата от цитатите на великите кабалисти.

Забележките в скоби са мои (на рав. Лайтман – бел. пр.)

Отдалечаването от Твореца е причината за всички страдания

Ако човек от народа на Израел подценява важността на вътрешната Тора, говореща за поправянето  на душата, спрямо външната Тора, говореща само за механично изпълнение на обреди, то той предизвиква унижения върху синовете на Израел и дава сили на народите на света, които ще смятат Израел за ненужен и излишен в света. Също така предизвиква засилване на разрушителите на света, което води до погроми и войни.

Баал а-Сулам, Предговор към книгата “Зоар”, т. 69

Докато народът на Израел не започне да се занимава с Тора заради поправянето, а не заради награда, не ще се събуди светлината на любовта. Това означава, че продължаващото изгнание и страдание ще зависи от решението ни за нашето поправяне. Тогава ще се пробуди светлината на любовта и ще се удостоим с избавление(от егоизма).

Баала а-Сулам.  Предговор към ТЕС, п.36

[46753]

Кабалистите – за природата на човека и природата на Твореца, ч.19

Скъпи приятели! Моля Ви да задавате въпроси по темата от цитатите на великите кабалисти.

Забележките в скоби са мои (на рав. Лайтман – бел. пр.)

Отдалечаването от Твореца е причината за всичките страдания

Когато целия свят се съгласи да се освободи от егоизма и прояви само желанието да отдава на другите, ще секнат страданията и злото по света и всеки ще се чувства уверен, че ще има здрав и пълноценен живот, тъй като за всеки ще има един голям грижещ се за него свят. А докато в нас живее егоизмът, от него ще произлизат всички тревоги, страдания, убийства, войни, болести и болки.

Баал Сулам. Предисловие към книгата “Зоар”, п. 19

[46751]

Книгата — средство за разкриване на светлината

Книгата като инструктор и като обкръжение

Съществува свобода да се избере среда от такива книги, другари и учител, които ще извикат във вас добри мисли. И ако не направите това, а влезете в случайна среда, четете случайни книги – и, разбира се, попадате в лошото обкръжение на приятели и книги, които винаги са повече от добрите, и те ще ви отвлекат в дълбочините на този свят. А наказание ще понесете не за лошите мисли и дела, които извършвате, а за избора на лошото обкръжение, т.к. именно и само в това сте имали възможност за избор. (Баал а-Сулам. Статията “Свобода на волята”)

Инструкция за всички добри разпорядки

Отворете тези книги, и вие ще намерите там целия добър порядък на живота, който ще се разкрие в края на дните. От тези книги вие ще получите добри съвети, как още днес да се готвите за този свят. И ето пред вас е книгата, в която е описана и разяснена цялата държавна мъдрост, а също всички пътища на личността и обществото, които ще се реализират в края на дните. (Баал а-Сулам. Книгата “Последното поколение”, Предисловие)

Книга, автор, разказ

Книга, автор, разказ. Книга – състояние преди Сътворението (замисъла на творението). Автор – стопанинът на книгата, Творецът. Единението на автора и книгата се разкрива като “разказ”. Необходимо е да “получим разказа”, тоест Тора (методиката на поправяне) заедно с Даващият Тора (Твореца). (Баал а-Сулам. Шамати, Статията “Книга, автор, разказ”)

 

Светлината, скрита в книгата

Чудодейно свойство

Съществува неоценимо чудодейно въздействие върху занимаващите се с науката Кабала: макар те да не разбират това, което учат, но благодарение на силното желание и стремеж да разберат изучавания материал, пробуждат върху себе си светлината, обкръжаваща техните души. (Баал а-Сулам. “Предисловие към ТЕС”, п.155)

Главната тема на книгата

Белият фон в кабалистическата книга нищо не ни говори, но именно той е носител на цялата мъдрост, защото свети около всяка буква и вътре в нея, придавайки на всяка буква нейната особена форма, и определяйки особено място на всяко съчетание. (Баал а-Сулам. “Въведение в Книгата Зоар”, п.28)

Въодушевлението от книгата

Когато човек, се задълбочава в книга по Кабала, получава някакво светене и въодушевление, той обикновено счита това за случайно. Обаче всичко това става строго по системата на управление на Твореца. (Баал а-Сулам. Шамати. Статия “Две състояния”).

 

Източници

Книгата на небесата

В научните книги на нашия свят, в техния бял фон и цвета на буквите, отсъства духът на живота. И разкриването на тяхната мъдрост е само в разума на изучаващия. Докато в истинските кабалистични книги – мъдростта се разкрива в промяната на самия изучаващ и в разкриването от него на нова действителност. (Баал а-Сулам. Въведение в Книгата „Зоар”, п.10)

За Книгата Зоар

Раби Шимон бар Йохай се е изразявал специално така, че неговите думи да не бъдат разбрани от масите, а само от намиращите се в постижение на висшия свят. Затова “разрешение” да напише Книгата „Зоар” е било дадено именно на него, а не на неговите учители, независимо от това, че те, безусловно, притежавали знания по-големи, отколкото той. От казаното става ясна важността на скриването на истинския смисъл на Книгата “Зоар”, която е написал Рашби, където далеч не всеки кабалист е способен да разбере казаното в нея. (Баал а-Сулам. Статията “Разкриване на педя, скриване на две”)

За трудовете на АРИ

С появата в света на книгите на Ари, всички кабалисти оставили книгите, написани преди него, и се съсредоточили само към изучаване на трудовете на Ари. По такъв начин, истинските, основните източници в науката Кабала се явяват книгата “Зоар” и трудовете на АРИ. (Баал а-Сулам. Статията “Разкриване на педя, скриване на две”)

За коментара “Сулам” на Книгата „Зоар”

Дълбочината на мъдростта в книгата “Зоар” е затворена в хиляди замъци, а езикът човешки е оскъден, за да донесе в достойна и достатъчна форма пълния смисъл дори на едно предложение от книгата “Зоар”. Затова разясненията, направени от мен в коментара “Сулам”, не са повече, от стъпало в помощ на изучаващия, да разкрие и изучи, изложеното в самата книга. (Баал а-Сулам. “Въведение в Книгата Зоар”, п.10)

 

Разпространение

Науката Кабала като спасителна връв

Като на потъващият в реката човек, хвърлят въже, за да го спасят, така и Тора (методиката за нашето поправяне) е подобна на връв, която Творецът е хвърлил на хората, за да ги спаси и да ги извади от егоизма. И няма човек в света, който не би могъл да се хване за нея. (Баал а-Сулам. “Статия към завършването на Книгата „Зоар””)

Аз се радвам, че съм бил създаден в такова поколение

Аз се радвам, че съм се появил в поколение, когато е вече разрешено да се разкрие науката Кабала. А ако ме питате, откъде знам, че е позволено? Аз ви отговарям, защото ми е дадено разрешение да я разкрия. И затова цялата ми заслуга в разкриването на Кабала е определена от моето поколение. (Баал а-Сулам. Статията “Науката Кабала и нейната същност”)

Разкриването на книгата е предварителното условие за избавление

Разкриването на тайната мъдрост в широките маси се явява предварително и задължително условие за пълното избавление. Свидетелство за това са книгите, в които са ми дали възможност да разкрием висшата мъдрост. В тях знанията от първостепенна важност са разкрити пред всички. И разрешението за тяхното разкриване, което аз съм получил, е вярно свидетелство за това, че ние стоим на прага на избавлението от нашата егоистична природа. И се раздава вече призивът на тръбящият рог, макар и да не се разнася засега още неговия призив далеч по цялата Земя. (Баал а-Сулам. Статията “Рогът на избавление”)

Възнаграждението на разкриващия тайната

Тайните на Кабала не само не е забранено да се разкриват, но напротив, да се разкриват – е велика заповед. И с голямо възнаграждение се удостоява този, който умее да ги разкрива и ги разкрива. Защото от разкриването на тази светлина много зависи избавлението на целия свят в наши дни. (Баал а-Сулам. “Предисловие към ТЕС”, п.30)

Езикът на небесата

Както буквите на азбуката и различните техни съчетания са достатъчни за разкриване и описания на същността на всеки предмет или знание, така понятията и съчетанията на десетте сфирот са достатъчни за това, да се разкрие цялата мъдрост, съдържаща се във висшия свят. (Баал а-Сулам. “Въведение в Книгата Зоар”, п.2)

Напиши на скрижалите на своето сърце

Независимо от това, че мъдреците са ни оставили книгата Тора, има заповед всеки да я напише сам. Защото мъдреците са я написали (разкрили) на своето сърце (поправените желания), и са ни дали пример, всеки да напише (да разкрие в себе си) своята Тора. (Рабаш. Статия “Да напишеш книгата Тора”)

[46317]

Кабалистите за природата на човека и природата на Твореца, ч.15

Скъпи приятели! Моля ви да задавате въпроси по темата на тези цитати на великите кабалисти.

Бележките в скобите са мои.

Човекът е обект на целта на творението

От цялото творение, важно е усещането, че съществуваме, което е присъщо за животинския свят, а в него е важно усещането за разум, дадено изключително на човека, благодарение на което той усеща също така и страданията и огорченията на ближния. Затова, ако Творецът има план за своето творение, то човекът е негов обект, и както е казано „Всичко, което Творецът е направил – е за него“.

Баал а-Сулам. Науката Кабала и нейната същност

Само на степента „човек“, посредством изучаване на кабала, ще се прояви възможността да усети себеподобните, обръщайки желанието за получаване в желание за отдаване и ще достигне до подобие с Твореца, способен да осъществи Целта на творението.

Баал а-Сулам. Предисловие към книгата Зоар. п.39

[46594]

Кабалистите – за природата на човека и природата на Твореца, ч.16

Скъпи приятели! Моля ви да задавате въпроси на теми по тези цитати на великите кабалисти.

Забележките в скобите – са мои.

Разликата между природата на човека и природата на Твореца

Тъй като човек се ражда в окончателен егоизъм, в любов към себе си, и всичките му действия са без каквото и да е отдаване към ближния, той се намира на максимално разстояние от Твореца, свойството на абсолютния алтруизъм.

Затова неговото състояние се смята за долна точка на творението.

Баал а-Сулам. Даряването на Тора, п.12

Желанието за получаване е главно в творението, и имено то отделя творението от Твореца, желание за отдаване. Невъзможно е да се представи по-голяма противоположност, каквато е между Твореца и творението, между желанието за отдаване и желанието за получаване.

Баал а-Сулам. Въведение в Кабала, (Птиха), п.13

Основата на цялото зло – не е нищо друго, освен любовта към самия себе си, наречена егоизъм. Същността му е противоположна на Твореца, който няма желание да получава за себе си, и Той не е нищо друго, освен желание за отдаване.

Баал а-Сулам. Същност на религията и нейната цел

[46636]

Кабалистите за човешката природа и природата на Твореца, ч.14

Скъпи приятели! Моля ви да задавате въпроси по темата на тези цитати на великите кабалисти.

Бележките в скобите са мои.

Човекът е обект на целта на творението

Значението на достигащия нивото ”Адам” (медабер/ говорещия) е равно на сумата от силите на неживото, растителното и животинското ниво.

Баал а-Сулам. Предисловие към книгата ”Паним Меирот”, п.3

Човекът е центърът на творението, а останалите творения съществуват само заради човека, и затова падат и се издигат заедно с него, без самите те да се взимат под внимание.

Баал а-Сулам. Предговор към  книга “Зоар, п.18

[46503]

Кабалистите – за природата на човека и природата на Твореца, ч.8

Скъпи приятели! Моля ви задавайте въпроси по темата от  тези цитати на великите кабалисти.

Забележките в скобите  са мои.

Егоизмът е заложен в природата на всеки човек

Егоизмът – това не е природното себелюбие, позитивната сила, поддържаща съществуването на индивида и поради това не явяваща се противник на алтруистичната сила, дори и да не служи на нейните интереси.

Егоизмът – това е развиващата се ненавист и желание за експлоатация на ближния, за да облекчи собственото си съществуване. Той противоречи на любовта към ближния и разрушава обществото.

Баал а-Сулам. Вестник „Аума” (Народ).

[45588]

Кабалистите – за природата на човека и природата на Твореца, ч. 13

Скъпи приятели! Моля Ви да задавате въпроси по теми от тези цитати на великите кабалисти.

Забележките в скобите – са мои.

Преимуществото на човека над животните

Всички преимущества на човека над животните се състоят в способността на човек да види отдалечената цел, т.е. да се съгласи сега на известна степен страдания в името на бъдещи наслаждения или полза, която ще получи след известно време.

Баал а-Сулам. Свобода на волята.

Преимуществото на човек над животните се изразява в това, че всичко, което се случва с него се отразява в мозъка, което се усеща от човека като разум и логика. Така, че целият разум и неговите изводи са плод на ставащото с организма.

Тяло и душа

[46255]